Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande självständigt kunna:
- genomföra en vetenskaplig undersökning med relevant design, metod och analys
- kritiskt analysera begrepp, teorier och perspektiv inom global sexuell, reproduktiv hälsa och rättigheter i ett hållbarhetsperspektiv
- identifiera problemställning och syfte utifrån forskningsläget inom ett avgränsat område
- söka, kritiskt värdera och syntetisera forskningsrön samt integrera teorier och begrepp inom valt problemområde i det egna självständiga arbetet
- tillämpa forskningsetiska principer
- argumentera för och kritiskt reflektera över vald design i relation till undersökningens syfte
- analysera och värdera det egna resultatet i relation till tidigare forskning
- värdera det egna bidraget till kunskapsutvecklingen och presentera förslag till vidare forskning
- försvara och kommunicera eget vetenskapligt arbete samt kritiskt granska och värdera andras vetenskapliga arbete avseende grad av vetenskaplighet, systematik, innehåll och struktur.
Innehåll
I kursen ingår att planera, genomföra och sammanställa en
vetenskaplig undersökning inom sexuell, reproduktiv och perinatal
hälsa i enlighet med forskningsprocessens olika delar. I kursen ingår även
försvar av examensarbetet samt kritisk granskning av annat
examensarbete.
Examinationsformer
Examensarbete samt opponent/respondentskap.
Arbetsformer
Handledning, arbete i
par/grupp, föreläsningar och seminarier.
Betyg
Som betygsskala används A–F.
Betygsrapportering:
- Examensarbete, opponent/respondentskap, 15 hp.
Förkunskapskrav
- Kandidatexamen om 180 hp i ett samhällsvetenskapligt/hälsovetenskapligt/ekonomiskt huvudområde och Engelska 6
Övrigt
Kursen ingår i magisterprogrammet Global sexuell och reproduktiv hälsa.