Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- kritiskt reflektera över begrepp, teorier och hållbarhetsperspektiv för att främja en god vård i samband med födande
- aktivt delta i vård av kvinnor med normal graviditet inför, under och efter förväntad normal förlossning samt visa förmåga att identifiera avvikelser från normala förlopp
- ge stöd, råd och trygghet till kvinnan och närstående utifrån identifierade behov
- vårda det friska nyfödda barnet samt identifiera avvikelser från det normala förloppet
- stödja tidig föräldrakontakt och amning
- använda medicinsk teknik inom verksamhetsområdet på ett säkert sätt
- kommunicera och dokumentera relevant information om vården av kvinna och barn enligt gällande lagstiftning och regelverk
- visa förmåga att etablera god kommunikation med vårdtagare och medarbetare
- visa förståelse för patienters och anhörigas situation samt genom tillämpad kunskap göra adekvata medicinska bedömningar
- diskutera och reflektera över personlig yrkesutveckling som barnmorska.
Innehåll
Kursen innehåller tillämpning, fördjupning och integrering av klinisk och teoretisk kunskap i samband med vård av kvinnor, barn och närstående vid normal graviditet och förväntad normal förlossning samt postpartumperiod under yrkeshandledares mentorskap. I kursen ingår att identifiera, bedöma och tillgodose behov av vård, stöd och trygghet. Vidare att genomföra praktiska handgrepp, relevanta undersökningsmetoder och medicinteknisk handläggning inom barnmorskans ansvarsområde. I kursen ingår även att ge adekvat rådgivning samt att göra iakttagelser och rapportera normala och avvikande tillstånd. Övning ges i att planera och vidta åtgärder med anledning av gjorda iakttagelser samt utvärdera given vård, samt att dokumentera vård i enlighet med gällande lagstiftning och regelverk.
Examinationsformer
- Verksamhetsförlagd utbildning
- Seminarium
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–G.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Verksamhetsförlagd utbildning - 8,5 hp | U–G
- Seminarium - 0,5 hp | U–G
Behörighet
- Kandidatexamen 180 hp i huvudområde vårdvetenskap alternativt omvårdnad och kurserna Profession, teori och metod 7,5 hp, Sexuell och reproduktiv hälsa 9 hp, Graviditet, förlossning och postpartumvård I 7,5 hp samt Graviditet, förlossning och postpartumvård II 6 hp
Övrigt
Kursen motsvarar VÅ3106 och SR3011.
VFU genomförs enligt schema som Högskolan Dalarna fastställer i samråd med VFU-platsen. Detta kan innebära VFU på dag-, kvälls- och nattskift samt helger.
Om en student inte uppnår målen för den verksamhetsförlagda kursen/kursmomentet under ordinarie period kan examinator besluta om en förlängning av VFU-perioden med två veckor. Detta kan ske under förutsättning att examinator bedömer att studenten genom förlängning har möjlighet att uppnå målen och under förutsättning att förlängningen är praktiskt möjlig att genomföra. I slutet av förlängningen görs en ny bedömning av studentens prestationer. Om studenten fortfarande inte uppnått målen ska betyget U sättas, vilket medför att den verksamhetsförlagda utbildningen endast kan omexamineras genom att göras om i sin helhet. Studenten har rätt att genomföra totalt tre verksamhetsförlagda perioder. Möjlighet till förlängning gäller endast ordinarie VFU-period. Ordinarie tillfälle räknas som en (1) period, även om förlängning med två veckor skett.
Student kan under pågående verksamhetsförlagd kurs/ kursmoment bli underkänd i förtid, om studenten uppvisar sådana brister i kunskaper, färdigheter och/eller förhållningssätt att det finns påtaglig risk för att annan person skadas fysiskt eller psykiskt. Studenten måste då avbryta sin verksamhetsförlagda utbildning och får betyget U på kursen/kursmomentet. Beslut om underkännande i förtid fattas av examinator efter samråd med berörd handledare och klinisk adjunkt eller motsvarande. I samband med beslutet ska en individuell utvecklingsplan för studenten upprättas av examinator efter samråd med student, program- och kursansvarig. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt studenten behöver tillägna sig för behörighet att återuppta sina verksamhetsförlagda studier. Utvecklingsplanen ska även innehålla tidpunkt för kontroll av den aktuella behörigheten. Om studenten vid kontroll inte bedöms ha tillägnat sig nödvändiga kunskaper, färdigheter och förhållningssätt ska tidpunkt för ny kontroll meddelas. Samma regler gäller som ovan avseende antal perioder.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.