Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- visa fördjupade kunskaper om ett avgränsat didaktiskt forskningsområde inom svenska som andraspråk omfattande områdets forskningshistorik, centrala forskningsresultat och aktuella forskningsbehov
- utifrån tidigare forskning formulera en väl avgränsad ämnesdidaktisk problemställning med tillhörande forskningsfrågor
- självständigt söka, samla, värdera och kritiskt tolka och analysera relevant material samt därvid följa gängse forskningsetiska regler
- inom givna ramar genomföra en självständig studie med krav på vetenskapligt värde, forskningsanknytning, relevant teorianknytning och insamlings- och analysmetod, samt argumentation som vilar på tidigare forskning och väl genomförd materialinsamling
- med högt ställda krav på språklig kommunikationsförmåga presentera egna resultat samt argumentera för analys och slutsatser med ett vetenskapligt förhållningssätt
- självständigt och kritiskt analysera och diskutera andras examensarbeten utifrån vetenskaplighet och tillämpad metod, samt i form av konstruktiv respons diskutera resultaten av granskningen.
Innehåll
I denna kurs genomför den studerande en kvalificerad och
självständig vetenskaplig undersökning med utgångspunkt i en didaktisk
frågeställning inom ämnet svenska som andraspråk som redovisas skriftligt samt diskuteras i en uppsatsventilering. Det självständiga arbetet genomförs enskilt och under handledning. I kursen ingår att den
studerande opponerar på en annan students vetenskapliga undersökning samt
försvarar sin egen och dess slutsatser.
Examinationsformer
Kursen examineras genom det egna självständiga examensarbetet, försvar av detta samt opponering på annans examensarbete.
Arbetsformer
Kursens arbete består av det självständiga arbetet. Handledning genomförs enskilt i kombination med grupphandledning och obligatoriska seminarier, samt genom föreläsningar.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Förkunskapskrav
- Svenska som andraspråk I med didaktisk inriktning, 30 hp, Svenska som andraspråk II med didaktisk inriktning, 30 hp och Vetenskapsteori och utbildningsvetenskaplig forskning för ämneslärare i grundskolans årskurs 7-9, 7,5 hp
Övrigt
För nätbaserad kurs krävs att den studerande har möjlighet att kommunicera med ljud och bild och via en dator eller motsvarande.
Val av uppsatsämne ska godkännas av handledare.