Kursplan

Evidensbaserad vård och ledarskap

Kurskod
AVÅ22S
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Avancerad nivå
Institution
Institutionen för hälsa och välfärd
Ämnestillhörighet
Omvårdnad (OMV)
Ämnesgrupp
Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap
Utbildningsområde
Vårdområdet, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Omvårdnad1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1A1N
Fastställd
Fastställd 2019-02-06.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2019-09-02.

Lärandemål

Det övergripande målet är att studenten ska tillägna sig kunskaper och färdigheter för evidensbaserad vård och att leda kvalitetsarbete med inriktning mot omvårdnad utifrån specialistsjuksköterskans profession och forskningsfält.

Delkurser

1.
Evidensbaserad vård, 6 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:

  • analysera centrala begrepp inom forskningsmetodik,
  • värdera vetenskaplig litteratur och information som ligger till grund för evidensbaserad vård,
  • utveckla en projektplan med relevant teorianknytning,
  • problematisera, värdera och diskutera vetenskaplig litteratur, frågeställningar, metod och analys i egen och andras projektplaner,
  • redogöra för och analysera forskningsetiska överväganden i relation till regelverk som styr forskning,
  • kritiskt reflektera kring erfarenhets- och forskningsbaserad kunskap i samband med planering och genomförande av forsknings – och förbättringsarbete.

2.
Ledarskap med fokus på förändringsarbete, 1,5 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:

  • värdera och analysera ledarskapet betydelse vid förbättrings- och kvalitetsarbete samt redogöra för strategier vid implementering av sådant arbete,
  • ur ett hållbarhetsperspektiv värdera effekter av att tillämpa evidensbaserad vård.

Innehåll

Kursen består av två delkurser.

Delkurser

1.
Evidensbaserad vård, 6 högskolepoäng

Delkursen behandlar:

  • forskningsmetodik, fördjupad kunskap om forskningsdesign, metodologiska begrepp, datainsamlingsmetoder och analys inom kvantitativ och kvalitativ design
  • forskningsetik, forskningsetiska frågor samt lagstiftning vad gäller forskningsetik
  • informationssökning, sökstrategier och sökning i vetenskapliga databaser samt att kunna kritiskt värdera, sammanställa och syntetisera kunskap
  • kommunikation, presentation och försvar av egen projektplan samt analys, värdering och diskussion av kurskamraters projektplaner utifrån de vetenskapliga frågeställningarna.

2.
Ledarskap med fokus på förändringsarbete, 1,5 högskolepoäng

Delkursen behandlar:

  • Strategier och ledarskap vid utvecklings-och förbättringsarbete samt dess betydelse för implementering av evidensbaserad vård med beaktande av hållbarhetsaspekter, samt specialistsjuksköterskans roll i detta.

Examinationsformer

Delkurs 1 examineras genom ett seminarium med respondentskap och opponentskap på skriftlig projektplan. Delkurs 2 examineras genom gruppuppgift vid ett seminarium.

Arbetsformer

Delkurs 1 Egna studier, föreläsningar och handledningsseminarier.

Delkurs 2 Egna studier, föreläsningar och seminarium.


Betyg

Som betygsskala används U–G.

Betygsrapportering:

  • Evidensbaserad vård, 6 hp
  • Ledarskap med fokus på förändringsarbete, 1,5 hp

Förkunskapskrav

  • Legitimerad sjuksköterska.
  • Kandidatexamen om minst 180 högskolepoäng med huvudområdet omvårdnad eller vårdvetenskap, eller motsvarande.

Övrigt

Kursen kan komma att läsas parallellt med andra kurser i programmet. I kursen ingår tre obligatoriska campusträffar. Kursen motsvarar delvis VÅ3078.