Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- med ett personcentrerat förhållningssätt värdera och argumentera för konsekvenserna av ett handlings- respektive relationsetiskt förhållningssätt i relation till omvårdnadens utformning
- analysera, värdera och diskutera hur demenstillstånd kan drabba, hota och påverka livet för den drabbade själv, dennes anhöriga och vårdare
- förklara innebörden och reflektera över verbal och icke-verbal kommunikation och kommunikationssvårigheter för personer med demenssjukdom och hur personal kan stödja och kompensera funktionsnedsättningar vid demenssjukdom hos äldre
- identifiera och beskriva beteendemässiga och psykiska symtom vid demens (BPSD), analysera åtgärder och behandling, samt kritiskt granska eget och andras förhållningssätt vid möten med personer med demenssjukdom
- ur ett personcentrerat förhållningssätt beskriva, reflektera och diskutera innebörden av värdighet och rättssäkerhet för personer med demenssjukdom
- bedöma och värdera behov och planera för adekvata åtgärder för personer med demens i ett palliativt skede
- självständigt söka, värdera och presentera aktuell omvårdnadsforskning inom demensområdet.
Innehåll
I kursen studeras:
- värdegrund och etik i relation till omvårdnaden av personer med demenssjukdom
- innebörden av olika demens- ohälsotillstånd för patienten själv, dennes anhöriga och vårdare
- verbal och icke verbal kommunikation och kommunikationssvårigheter
- värdighet och livskvalitet i relation till beteendemässiga och psykiska symtom vid demenssjukdom
- kritisk granskning och uppföljning av förhållningssätt, bemötande, åtgärder och behandling
- stödjande förhållningssätt, miljöer och metoder vid funktionsnedsättningar
- palliativ vård
- rättssäkerhet för personer med demenssjukdom
- aktuell omvårdnadsforskning inom området.
Examinationsformer
En skriftlig individuell hemtentamen samt formativ bedömning i seminarier. Examination sker såväl individuellt som i grupp.
Arbetsformer
Föreläsningar, obligatoriska seminarier och individuella uppgifter som syftar till att studenten aktivt skall söka kunskap genom diskussion och kritiskt förhållningssätt enskilt och i grupp.
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Betygsrapportering:
Modul 1: Seminarier - 3 hp
Modul 2: Hemtentamen - 4,5 hp
Förkunskapskrav
- Av Socialstyrelsen utfärdad svensk legitimation som sjuksköterska samt kandidatexamen eller sjuksköterskeexamen om minst 180 hp med minst 90 hp inom ämnet omvårdnadsvetenskap/vårdvetenskap varav 15 hp utgörs av ett examensarbete
Övrigt
Kursen är helt nätbaserad och inga fysiska träffa på campus förekommer.
Denna kurs motsvarar kursen Vård och omsorg för personer med demens, 7,5 hp på avancerad nivå, och kan inte användas i en examen samtidigt som denna.