Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- analysera och bedöma funktionsnedsättningar i relation till ätande och livskvalitet samt tillämpa ett personcentrerat förhållningssätt för att stödja delaktighet i samband med ätande och måltider
- analysera och värdera komplexa problem relaterat till ätande och nutrition utifrån ett professionellt perspektiv med beaktande av ett evidensbaserat och etiskt förhållningssätt
- värdera mätinstrument och kvalitetsregister vid olika funktionsnedsättningar i samband med nutrition och ätande
- värdera evidens inom ett forskningsområde för att kunna skapa förbättringsarbete inom nutrition och ätande
- värdera sjuksköterskans ansvar att initiera och verka för samverkan med andra yrkeskompetenser.
Innehåll
Kursen
behandlar riskidentifiering
och åtgärder vid risk för malnutrition. Studenten övas i ett personcentrerat förhållningsätt att analysera och värdera
komplexa problem relaterat till ätande och nutrition utifrån ett professionellt
perspektiv med beaktande av ett evidensbaserat och etiskt förhållningssätt.
Studenten övas i att värdera sjuksköterskans ansvar att initiera och verka för
samverkan med andra yrkeskompetenser.
Examinationsformer
- Seminarier
- Individuell skriftlig tentamen
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–G.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Seminarier - 3 hp | U–G
- Individuell skriftlig tentamen - 4,5 hp | U–G
Behörighet
- Sjuksköterskeexamen
Övrigt
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.