Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- initiera och värdera komplext omvårdnadsarbete utifrån ett professionellt förhållningssätt, vetenskap, evidens och beprövad erfarenhet i samverkan med andra yrkesgrupper och i enlighet med gällande lagar, författningar och säkerhetsföreskrifter
- skatta, bedöma och utvärdera omvårdnadsbehov och åtgärder utifrån gällande nationella kvalitetsregister
- identifiera och värdera omvårdnadsbehov för äldre personer med multisjuklighet utifrån förebyggande, hälsofrämjande och hållbar vård med ett personcentrerat förhållningssätt
- skapa och genomföra kvalitetsutveckling i en tvärprofessionell samverkan utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
- visa vårdpedagogisk förmåga i samband med kvalitetsutvecklingsarbete
- analysera eget och andras professionella och empatiska förhållningssätt i yrkesutövandet och värdera behovet av kompetensutveckling.
Innehåll
Examinationsformer
- Verksamhetsförlagd utbildning
- Inlämningsuppgift
- Seminarier
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–G.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Seminarier - 1,5 hp | U–G
- Skriftlig examinationsuppgift - 2 hp | U–G
- Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) - 4 hp | U–G
Behörighet
- Av Socialstyrelsen utfärdad svensk legitimation som sjuksköterska samt kandidatexamen eller sjuksköterskeexamen om minst 180 hp med minst 90 hp inom ämnet omvårdnadsvetenskap/vårdvetenskap varav 15 hp utgörs av ett examensarbete
Övrigt
Kursen ingår i Specialistsjuksköterskeprogram inom Vård av äldre, 60 hp. Styrdokument på VFU-plats samt arbetstidslagen ska följas av studenten. Om en student inte uppnår målen för den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) kursmoment under ordinarie period kan examinator besluta om en förlängning av VFU perioden med en vecka vid respektive moment. Detta under förutsättning att examinator bedömer att studenten genom förlängningen har möjlighet att uppnå målen och förutsatt att förlängningen är praktiskt möjlig att genomföra. I slutet av förlängningen görs en ny bedömning av studentens prestationer. Om studenten fortfarande inte uppnått målen ska betyget Underkänd sättas, vilket medför att VFU endast kan omexamineras genom att göras om i aktuellt moment. Studenten har rätt att genomföra totalt tre VFU-perioder. Möjligheten till förlängning gäller endast ordinarie VFU-period. Ordinarie tillfälle räknas som en (1) period, även om förlängning har skett. Student kan under pågående VFU bli underkänd i förtid, om studenten uppvisar sådana brister i kunskaper, färdigheter och/eller förhållningssätt att det finns påtaglig risk för att annan person skadas fysiskt eller psykiskt. Studenten måste då avbryta sin VFU och får betyget Underkänd på kursmomentet. Beslut om underkännande i förtid fattas av examinator i samråd med berörd handledare eller motsvarande. I samband med beslutet ska en individuell utvecklingsplan för studenten upprättas av examinator efter samråd med student, program- och kursansvarig. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt studenten behöver tillägna sig för behörighet att återuppta sina verksamhetsförlagda studier. Utvecklingsplanen ska även innehålla uppgift om tidpunkt för kontroll av den aktuella behörigheten. Om studenten vid kontroll inte bedöms ha tillägnat sig nödvändiga kunskaper, färdigheter och förhållningssätt ska tidpunkt för ny kontroll meddelas. Sammanlagt två kontroller av behörighet att återuppta VFU utifrån individuell utvecklingsplan efter underkännande i förtid kan beviljas.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.