Kursplan

Personcentrerad vård vid multisjuklighet, psykisk ohälsa och demenssjukdom

Kurskod
AVÅ28K
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Avancerad nivå
Institution
Institutionen för hälsa och välfärd
Ämnestillhörighet
Omvårdnad (OMV)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Omvårdnad1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1A1N
Fastställd
Fastställd 2022-11-14.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2022-11-14.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
  • planera för och identifiera jämlikhet och värdighet i olika komplexa vårdsituationer vid multisjuklighet, demenssjukdom och psykisk ohälsa hos äldre
  • identifiera sjuksköterskans ansvar att initiera, planera och leda omvårdnadsarbetet för den äldre personen vid multisjuklighet, demenssjukdom och psykisk ohälsa ur ett personcentrerat perspektiv
  • förstå livsvärldens betydelse för en god, personcentrerad omvårdnad för äldre
  • föreslå adekvata omvårdnadsåtgärder vid komplexa ohälsotillstånd hos äldre baserat på aktuell forskning
  • identifiera och analysera etiska problem i vården av äldre utifrån intersektionalitet
  • planera för och tillämpa ett personcentrerat förhållningssätt i planeringen av omvårdnad i palliativ vård.

Innehåll

Kursen behandlar ett personcentrerat förhållningssätt med livsvärldsperspektivet i fokus i planeringen av omvårdnad vid ohälsa och i livets slut. Den behandlar också intersektionalitet och värdighet i olika komplexa vårdsituationer där sjuksköterskans ansvar är att initiera, planera och leda omvårdnadsarbetet för den äldre.

Examinationsformer

  • Inlämningsuppgifter
  • Seminarier

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–G.

Betygsrapportering:

  • Seminarier 3,5 hp
  • Inlämningsuppgifter 4 hp


Betyg rapporteras enligt följande:

  • Modul 1 - 2 hp | U–G
  • Modul 2 - 2 hp | U–G
  • Modul 3 - 3,5 hp | U–G

Behörighet

  • Av Socialstyrelsen utfärdad svensk legitimation som sjuksköterska samt kandidatexamen eller sjuksköterskeexamen om minst 180 hp med minst 90 hp inom ämnet omvårdnadsvetenskap/vårdvetenskap varav 15 hp utgörs av ett examensarbete

Övrigt

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.