Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- planera för och identifiera jämlikhet och värdighet i olika komplexa vårdsituationer vid multisjuklighet, demenssjukdom och psykisk ohälsa hos äldre
- identifiera sjuksköterskans ansvar att initiera, planera och leda omvårdnadsarbetet för den äldre personen vid multisjuklighet, demenssjukdom och psykisk ohälsa ur ett personcentrerat perspektiv
- förstå livsvärldens betydelse för en god, personcentrerad omvårdnad för äldre
- föreslå adekvata omvårdnadsåtgärder vid komplexa ohälsotillstånd hos äldre baserat på aktuell forskning
- identifiera och analysera etiska problem i vården av äldre utifrån intersektionalitet
- planera för och tillämpa ett personcentrerat förhållningssätt i planeringen av omvårdnad i palliativ vård.
Innehåll
Kursen behandlar ett personcentrerat förhållningssätt med livsvärldsperspektivet i fokus i planeringen av omvårdnad vid ohälsa och i livets slut. Den behandlar också intersektionalitet och värdighet i olika komplexa vårdsituationer där sjuksköterskans ansvar är att initiera, planera och leda omvårdnadsarbetet för den äldre.
Examinationsformer
- Inlämningsuppgifter
- Seminarier
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–G.
Betygsrapportering:
- Seminarier 3,5 hp
- Inlämningsuppgifter 4 hp
Betyg rapporteras enligt följande:
- Modul 1 - 2 hp | U–G
- Modul 2 - 2 hp | U–G
- Modul 3 - 3,5 hp | U–G
Behörighet
- Av Socialstyrelsen utfärdad svensk legitimation som sjuksköterska samt kandidatexamen eller sjuksköterskeexamen om minst 180 hp med minst 90 hp inom ämnet omvårdnadsvetenskap/vårdvetenskap varav 15 hp utgörs av ett examensarbete
Övrigt
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.