Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- sammanfatta och använda olika pedagogiska teorier och modeller som stödjer studenternas lärande utifrån studentens behov
- beskriva olika perspektiv på kunskap och lärande
- planera och värdera lärandeaktiviteter för studenter inom omvårdnad utifrån olika handledningsmodeller samt bedöma studenternas prestationer och ge återkoppling till studenten
- reflektera kritiskt över hur grupprocesser och handledares förhållningssätt kan påverka kommunikationen med studenten
- visa förmåga att anpassa handledning utifrån studentens behov
- relatera handledaruppdraget till lagar och förordningar som reglerar högskoleutbildningar samt andra relevanta dokument.
Innehåll
Kursens innehåll är handledningsmetodik utifrån pedagogiska teorier och modeller samt kunskap om gällande lagar, förordningar och regelverk.
Examinationsformer
- Seminarier
- Inlämningsuppgift
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–G.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Skriftliga och muntliga redovisningar - 7,5 hp | U–G
Behörighet
- Svensk legitimation som sjuksköterska
Övrigt
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.