Kursplan

Evidensbaserad vård och ledarskap

Kurskod
AVÅ2A3
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Avancerad nivå
Institution
Institutionen för hälsa och välfärd
Ämnestillhörighet
Omvårdnad (OMV)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Omvårdnad1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1A1N
Fastställd
Fastställd 2023-12-05.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2023-12-05.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • tillämpa och argumentera för metoder vid insamling och analys av data i forskning,
  • utveckla en projektplan med relevans för omvårdnad,
  • konstruktivt kritiskt granska och värdera innehåll, struktur och tillämpbarhet i egen och andras projektplan,
  • redogöra för forskningsetiska regelverk och principer, reflektera över forskningsetiska överväganden i relation till egen projektplan samt genomföra etisk egengranskning och,
  • tillämpa metoder och verktyg samt redogöra för och kritiskt reflektera över ledarskapets betydelse och hållbarhet vid systematiskt förbättringsarbete.

Innehåll

I kursen behandlas aspekter av vetenskaplig metodik med relevans för omvårdnad. Aspekterna omfattar begrepp och teorier kring vetenskap och kunskap, forskningsprocessen samt vetenskapliga metoder. Dessutom ingår att utforma en projektplan som ska presenteras och försvaras samt kritisk granskning av andra studenters projektplan. Kursen behandlar även ledarskap och hållbarhet samt verktyg och metoder med inriktning mot systematiskt förbättringsarbete.

Examinationsformer

  • Skriftlig inlämningsuppgift
  • Seminarium

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–G.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Evidensbaserad vård och ledarskap - 7,5 hp | U–G

Behörighet

  • Av Socialstyrelsen utfärdad svensk legitimation som sjuksköterska samt kandidatexamen eller sjuksköterskeexamen om minst 180 hp med minst 90 hp inom ämnet omvårdnadsvetenskap/vårdvetenskap varav 15 hp utgörs av ett examensarbete

Övrigt

Kursen är nätbaserad. För nätbaserad kurs krävs tillgång till dator med internetuppkoppling samt headset och webbkamera. 

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.