Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- analysera barns och ungdomars livsvillkor utifrån mikro- och makroperspektiv, nationellt och internationellt,
- identifiera och värdera barns, ungdomars samt närståendes behov för att stödja och främja hälsa, samt förebygga uppkomsten av sjukdom och sjukdomskomplikationer,
- redogöra för och analysera barns och ungdomars fysiska, psykiska och sociala utveckling, samt identifiera och hantera avvikelser,
- identifiera, bedöma och hantera hälsorisker och hälsoproblem hos barn och ungdomar,
- utföra hjärt- och lungräddning för barn (S-HLR barn) utifrån gällande riktlinjer och relatera till teoretiska kunskaper, om hjärt- och lungräddning,
- redogöra för aktuella regelverk som styr barn – och skolhälsovården,
- analysera och kritiskt granska aktuell vetenskaplig forskning utifrån vald design, metod och resultatpresentation,
- tillämpa och integrera kunskaper i preventivt och hälsofrämjande arbete inom barnhälsovård,
- identifiera och bedöma fysiska, psykiska, sociala och existentiella behov hos barn och deras närstående
på ett respektfullt och empatiskt sätt planera, stödja, motivera och värdera de insatser som genomförs för att stärka barns utveckling och hälsa, - tillämpa kunskaper för att genomföra bedömning av fysiska, psykiska och sociala avvikelser hos barn och ungdomar,
- hantera bedömning av fysisk, psykisk eller social avvikelse på ett sätt som främjar barns och ungdomars utveckling och hälsa,
- ansvara för och utföra hälsoundersökningar och vaccinationer inom barn- och skolhälsovård, och
- tillämpa aktuella regelverk som styr barn- och skolhälsovården
Delkurser
- analysera barns och ungdomars livsvillkor utifrån mikro- och makroperspektiv, nationellt och internationellt,
- identifiera och värdera barns, ungdomars samt närståendes behov för att stödja och främja hälsa, samt förebygga uppkomsten av sjukdom och sjukdomskomplikationer,
- redogöra för och analysera barns och ungdomars fysiska, psykiska och sociala utveckling, samt identifiera och hantera avvikelser,
- identifiera, bedöma och hantera hälsorisker och hälsoproblem hos barn och ungdomar,
- utföra hjärt- och lungräddning för barn (S-HLR barn) utifrån gällande riktlinjer och relatera till teoretiska kunskaper, om hjärt- och lungräddning,
- redogöra för aktuella regelverk som styr barn – och skolhälsovården,
- analysera och kritiskt granska aktuell vetenskaplig forskning utifrån vald design, metod och resultatpresentation.
- tillämpa och integrera kunskaper i preventivt och hälsofrämjande arbete inom barnhälsovård,
- identifiera och bedöma fysiska, psykiska, sociala och existentiella behov hos barn och deras närstående
- på ett respektfullt och empatiskt sätt planera, stödja, motivera och värdera de insatser som genomförs för att stärka barns utveckling och hälsa,
- tillämpa kunskaper för att genomföra bedömning av fysiska, psykiska och sociala avvikelser hos barn och ungdomar,
- hantera bedömning av fysisk, psykisk eller social avvikelse på ett sätt som främjar barns och ungdomars utveckling och hälsa,
- ansvara för och utföra hälsoundersökningar och vaccinationer inom barn- och skolhälsovård, och
- tillämpa aktuella regelverk som styr barn- och skolhälsovården.
Innehåll
I kursinnehållet integreras ämnena omvårdnad och medicinsk vetenskap.
I kursen analyseras barns och ungdomars livsvillkor på familje- och samhällelig nivå, ur ett kulturellt och samhällspolitiskt perspektiv, nationellt och internationellt. Vidare behandlas hur barn och ungdomars hälsa och utveckling kan stödjas, genom samspel och lämpliga metoder.
Kursen innehåller också tillämpat preventivt hälsoarbete inom barnhälsovård, såsom hälsokontroller samt förekommande screeningar samt identifikation, bedömning och åtgärd av barns och ungdomars samt deras närståendes fysiska, psykiska, sociala och existentiella behov. I kursen ingår att planera och genomföra individuella och generella insatser gentemot barn och närstående samt därtill utvärdera de insatser som genomförs.
Delkurser
I delkursen analyseras barns och ungdomars livsvillkor på familje- och samhällelig nivå, ur ett kulturellt och samhällspolitiskt perspektiv, nationellt och internationellt. Vidare behandlas hur barn och ungdomars hälsa och utveckling kan motiveras och stödjas, genom samspel och lämpliga metoder. Dessutom ingår barn Hjärt- lungräddning för sjukvårdspersonal. Vidare analyseras och kritiskt granskas aktuell vetenskaplig forskning. Granskning omfattar design, metod, analyser samt resultat, inom kvantitativ och kvalitativ forskning.
Delkursen innehåller tillämpat preventivt hälsoarbete inom barn- och skolhälsovård, såsom hälsokontroller samt förekommande screeningar samt identifikation och bedömning av barns och ungdomars samt deras närståendes fysiska, psykiska, sociala och existentiella behov. I delkursen ingår att planera och genomföra individuella och generella insatser gentemot barn och närstående samt därtill utvärdera de insatser som genomförs. I detta avsnitt kommer ett särskilt intresse att riktas mot ett stöd till föräldrar i deras föräldraskap.
Examinationsformer
- Seminarium
- Inlämningsuppgift
- Praktiskt prov
- Verksamhetsförlagd utbildning
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–G.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Barns och ungdomars hälsa - 6 hp | U–G
- VFU. Barns och ungdomars hälsa - 9 hp | U–G
Behörighet
- Evidensbaserad vård och ledarskap 7,5 hp och Folkhälsa och folkhälsoarbete 7,5 hp
Övrigt
Kursen ingår som en obligatorisk kurs i Specialistsjuksköterskeutbildning till distriktssköterska.
Om en student inte uppnår målen för den verksamhetsförlagda kursen/kursmomentet under ordinarie period kan examinator besluta om en förlängning av VFU-perioden med två veckor. Detta kan ske under förutsättning att examinator bedömer att studenten genom förlängningen har möjlighet att uppnå målen och förutsatt att förlängningen är praktiskt möjligatt genomföra. I slutet av förlängningen görs en ny bedömning av studentens prestationer. Om studenten fortfarande inte uppnått målen ska betyget Underkänd sättas, vilket medför att den verksamhets- förlagda utbildningen endast kan omexamineras genom att göras om i sin helhet. Studenten har rätt att genomföra totalt tre verksamhetsförlagda perioder. Möjligheten till förlängning gäller endast ordinarie VFU-period. Ordinarie tillfälle räknas som en (1) period, även om förlängning med två veckor har skett.
Student kan under pågående verksamhetsförlagd kurs/kursmoment bli underkänd i förtid, om studenten uppvisar sådana brister i kunskaper, färdigheter och/eller förhållningssätt att det finns påtaglig risk för att annan person skadas fysiskt eller psykiskt. Studenten måste då avbryta sin verksamhetsförlagda utbildning och får betyget Underkänd på kursen/kursmomentet. Beslut om underkännande i förtid fattas av examinator i samråd med berörd handledare och klinisk adjunkt eller motsvarande. I samband med beslutet ska en individuell utvecklingsplan för studenten upprättas av examinator efter samråd med student, program- och kursansvarig. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper färdigheter och förhållningssätt studenten behöver tillägna sig för behörighet att återuppta sina verksamhetsförlagda studier. Utvecklingsplanen ska även innehålla uppgift om tidpunkt för kontroll av den aktuella behörigheten. Om studenten vid kontroll inte bedöms ha tillägnat sig nödvändiga kunskaper, färdigheter och förhållningssätt ska tidpunkt för ny kontroll meddelas. Sammanlagt två kontroller av behörighet att återuppta verksamhetsförlagd utbildning utifrån individuell utvecklingsplan efter underkännande i förtid kan beviljas.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.