Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för historisk utveckling, teoretiska modeller och centrala begrepp avseende komplexa system, säkerhet och förbättringskunskap
- analysera och reflektera över olika faktorer som kan påverka kvalitets- och säkerhetsledning samt hur dessa faktorer kan organiseras och regleras
- analysera, värdera och tillämpa metoder och verktyg för förbättringsarbete med fokus på säkerhet
- kritiskt analysera och integrera teori, evidens, metoder och verktyg avseende säkerhet och förbättringskunskap.
Innehåll
Kursen kommer innehålla följande:
- komplexa system
- historisk utveckling av säkerhets- och kvalitetsområdet
- säkerhetsledning
- teorier, modeller, metoder och verktyg inom säkerhet och förbättringskunskap
- verksamhetsnära och lärandestyrt förbättringsarbete
- patientdelaktighet.
Examinationsformer
Seminarier med skriftlig inlämning. Vid frånvaro eller underkännande av seminarium sker komplettering med skriftlig inlämningsuppgift.
Arbetsformer
Föreläsningar,
seminarier och arbete enskilt eller i par inför seminarier.
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Betygsrapportering:
- Seminarier, 7,5 hp.
Förkunskapskrav
- Examen från grundläggande högskoleutbildning, 180 hp