Lärandemål
Kursens övergripande mål är att den studerande ska utveckla grundläggande kunskaper om organism-, cell- och molekylärbiologi samt biologins karaktär och arbetsmetoder.
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- visa grundläggande kunskaper om biologins begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder inom organism-, cell- och molekylärbiologi samt förståelse av hur dessa utvecklas,
- visa förståelse för och ge exempel på organism-, cell- och molekylärbiologins betydelse för individ och samhälle,
- visa förmåga att planera, genomföra, tolka och redovisa fältstudier och laborationer,
- visa förmåga att analysera och söka svar på ämnesrelaterade frågor samt reflektera över och värdera valda strategier, metoder och resultat i relation till dessa,
- diskutera frågor som rör religion, etik och hållbar utveckling kopplade till biologins arbetssätt och verksamhetsområden,
- visa förmåga att använda kunskaper i biologi, särskilt organism-, cell- och molekylärbiologi, för att muntligt och skriftligt kommunicera dessa samt för att kunna granska och använda information i t.ex. media.
Innehåll
Genomgående studeras organism-, cell- och molekylärbiologi utifrån ett evolutionärt perspektiv.
Cellers
livscykler, differentiering och kommunikation studeras. Cellorganeller
och andra celldelars funktion behandlas med fokus på fotosyntes,
cellandning och transport över membran. Cell- och molekylärbiologins
användningsområden exemplifieras och risker och etiska frågor
diskuteras.
Organsystemens uppbyggnad, funktion och samspel
hos människan och andra djur behandlas. Immunsystemet, smittspridning
och infektionsprocesser behandlas liksom mikroorganismers betydelse för
hälsan. Effekter av antibiotika studeras och evolutionära effekter av
antibiotikabehandling diskuteras.
Människans livscykel studeras och jämförs med andra organismers livscykel. Menstruation, förälskelse, sex och graviditet behandlas, liksom sexuellt överförbara sjukdomar och hur oönskade graviditeter kan förebyggas.
Växters uppbyggnad med rot,
stam och blad undersöks. Växters fysiologi behandlas med fokus på
tillväxt, vattentransport och hormonsystem. Svampars uppbyggnad och
fysiologi studeras översiktligt.
Examinationsformer
Moment 2 examineras genom aktivt deltagande i laborationer och seminarier samt genom skriftliga rapporter och en skriftlig hemtentamen.
Moment 3 examineras genom aktivt deltagande i laborationer och seminarier samt genom muntliga redovisningar.
Moment 4 examineras genom aktivt deltagande i laborationer och fältstudier samt genom muntliga redovisningar och skriftliga rapporter.
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U, 3, 4, 5.
Betygsrapportering:
- Moment 1. Cell- och molekylärbiologi 1,5 hp. U, 3, 4, 5.
- Moment 2. Människans och andra djurs organismbiologi 4 hp, U, 3, 4, 5.
- Moment 3. Livscykler 3 hp. U-G.
- Moment 4. Växter och svampars organismbiologi 1,5 hp. U, 3, 4, 5.
För godkänt på kursen krävs betyget Godkänd på Moment 3 och minst betyget 3 på övriga kursmoment. För betyg 4 på kursen krävs Godkänd på Moment 3, minst betyget 4 på 5,5 hp och minst betyget 3 på 1,5 hp. För betyg 5 på kursen krävs Godkänd på Moment 3, minst betyget 5 på 5,5 hp och minst betyget 4 på 1,5 hp.
Förkunskapskrav
- Områdesbehörighet 10/A10 eller motsvarande kunskaper. Dispens medges från kravet på Fysik A+B/Fysik 1+2, Kemi A+B/Kemi 1+2 och Matematik C+D+E/Matematik 3+4
Summary in English
The primary goal of the course is for students to acquire knowledge about organisms, cell and molecular biology, as well as the features and working methods of the subject area.
On completion of this course, students shall be able to:
- demonstrate knowledge about concepts, models, theories and working methods used in the field of biology in the specific areas of organism, cell and molecular biology as well as understanding of how these develop,
- demonstrate knowledge and understanding of the importance of organism, cell and molecular biology for the individual and society as a whole, and provide examples,
- show the ability to plan, carry out, interpret and report on field studies and experiments,
- show the ability to analyse and seek answers to questions related to biology, as well as reflect over and assess chosen strategies, methods and results in relation to these,
- discuss questions concerning religion, ethics and sustainable development connected to biological methods and different fields of biology,
- show the ability to use knowledge of organism, cell and molecular biology to communicate orally and in writing, as well as assess and apply information in, for example, the media.