Mål
Studenten ska efter fullbordad kurs kunna:
- visa grundläggande förtrogenhet med ett vetenskapligt förhållningssätt och hur det påverkar metodval i vetenskapligt uppsatsarbete
- hantera datainsamling och litteratursökning inom ämnesområdet digital media
- bearbeta och analysera materialet med hänsyn tagen till relevant metod och teori
- visa förtrogenhet med den vetenskapliga uppsatsens krav på formalia
- ge kritisk och konstruktiv respons på andra studenters skriftliga arbete.
Innehåll
Kursen behandlar centrala begrepp inom vetenskapsteori samt metodik och metoder av relevans för uppsatsarbete inom digitala medier. Utgångspunkten för kursen är uppsatsarbetet och studenterna tillägnar sig kunskapsstoffet genom de problemställningar de utforskar. Uppsatsarbetet är utformat enligt modellen processkrivning.
Examinationsformer
Examination sker genom kontinuerligt deltagande i seminarierna, PM om metod samt genom ventilering av den egna uppsatsen och opponering på en annan students arbete.
Arbetsformer
Studenten förvärvar kunskaper och färdigheter genom föreläsningar, seminarier samt genom eget självständigt arbete. Handledning sker i grupp.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Betygsrapportering:
Metodseminarier och PM, 7,5 hp
Uppsats och opponering 7,5 hp
Förkunskapskrav
- 60 hp inom bildproduktion
Litteratur
- Backman, Jarl. (2008) Rapporter och uppsatser. Lund:Studentlitteratur. (223 s).
- Blessing, Lucienne. (2009) DRM a Design Research Methodology. Springer. (397 s).
Anmärkning: (kap 3) - Gilje, Nils & Grimen, Harald. (1992) Samhällsvetenskapernas förutsättningar. Göteborg:Daidalos. (316 s).
- Laurel, Brenda (ed). (2003) Design Research: methods and perspectives . MIT PRESS. (330 s).
Läsanvisning: (valda delar) - Leth, Göran & Thurén, Torsten. (2000) Källkritik för Internet. Styrelsen för psykologiskt försvar. Rapportserie nr 177. Stockholm. (151 s). http://www.krisberedskapsmyndigheten.se/upload/524/kallkritik_internet_spf.pdf (2007-09-28)