Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- visa förtrogenhet med modern litterär och kulturell teori och begrepp i samband med Bildungsromanen samt med relevanta begrepp i genus-, etnicitet- och åldrandestudier
- genomföra självständiga analyser och tolkningar av ett urval verk som rör den samtida Bildungsromanen på engelska med hänsyn till dessa teorier och begrepp
- kommunicera och argumentera i skrift och tal för sina egna tolkningar av litterära texter på tydlig och korrekt akademisk engelska
- reflektera kritiskt över och ge konstruktiv kritik på andras arbete.
Innehåll
Syftet med kursen är att analysera den senaste
utvecklingen av Bildungsromanen på engelska och hur denna har omdefinierats
under de senaste decennierna av 1900-talet och början av 2000-talet. Ett urval
verk analyseras utifrån perspektivet kön, etnicitet och åldrande. Därigenom
fördjupas medvetenheten om hur dessa texter kritiskt utmanar traditionella
definitioner av Bildungsromanen. I analysen betonas de aspekter av den
nuvarande socio-historiska kontexten som, till exempel, kvinnornas mer
framträdande plats i samhället, transkulturella utbyten och den åldrande
befolkningen, vilka är avgörande för individens utveckling och sociala
integration.
Examinationsformer
Examination sker genom fortlöpande bedömning av seminarieaktiviteten, muntliga och skriftliga uppgifter samt en avslutande uppsats.
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av diskussioner i seminarier, förseminarieuppgifter, samt skriftlig respons på litterära, litteraturkritiska och teoretiska texter. All undervisning sker på engelska.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Förkunskapskrav
- 60 hp i Engelska på grundnivå , inklusive kursen Brittisk och Amerikansk litteratur och idéhistoria, 15 hp samt antingen Kulturella texter och kontexter, 7,5 hp eller Teman i populärlitteraturen, 7,5 hp