Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för olika typer av data som används inom tillämpad språkvetenskaplig forskning
- kritiskt diskutera för- och nackdelar hos vanligt förekommande metoder som används för att besvara forskningsfrågor om språket
- kritiskt utvärdera språkvetenskapliga data som presenterats i tidigare forskning med avseende på relevansen hos materialet, lämpligheten i den analytiska modellen, samt validiteten hos de hävdade resultaten
- tillämpa kvalitativa och kvantitativa metoder för att analysera språkliga data, genom att ta hänsyn till viktiga variabler som kan påverka resultaten i språkvetenskaplig forskning
- presentera språkliga data av både kvalitativa och kvantitativa slag i akademisk text, samt diskutera metodologisk analys muntligt, med högt ställda krav på språklig kommunikationsförmåga.
Innehåll
Kursen ger en
översikt över typiska sätt att analysera språkliga data, med fokus på tillämpad
engelsk lingvistik. Studenterna vidareutvecklar sin kunskap om både kvalitativa
och kvantitativa metoder för att analysera data på engelska. De metoder som gås
igenom kommer att tillämpas och kritiskt utvärderas under kursens gång, vilket
även hjälper studenterna att utveckla sin erfarenhet av att annotera eller koda
språkvetenskapliga data, på grundval av ett urval modeller från litteraturen. Studenterna
utforskar även olika sätt att använda språkliga data från tidigare forskning,
exempelvis genom att tillämpa den vetenskapliga principen om att upprepa
(replikera) en studie. Kopplat till detta diskuteras och tillämpas även
riktlinjer för akademisk redlighet. Kursens fokus ligger på användningen av
redan existerande språkvetenskapliga data, men studenterna övar sig även i att
samla egna data, på sätt som följer etiska normer. Slutligen får studenterna
även tillfälle att analysera och praktisera hur språkvetenskapliga data
presenteras i akademiskt skrivande, som exempelvis i en magisteruppsats eller
en forskningsartikel.
Examinationsformer
Kursen examineras
genom fortlöpande bedömning av skriftliga arbeten och förberett och aktivt seminariedeltagande.
Arbetsformer
Undervisningen sker
i form av föreläsningar och obligatoriska seminarier. All undervisning sker på engelska.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Förkunskapskrav
- 90 hp i engelska på grundnivå varav 30 hp på grundnivå 2. Dessutom krävs dokumenterad språkfärdighet i engelska i form av något av följande internationella erkända språktest: TOEFL-test, inklusive TWE, med resultatet minst 630 poäng (skriftligt prov), 267 poäng (databaserat prov), 109 poäng (internetbaserat prov); Cambridge Certificate of Proficiency (A eller B); IELTS med resultatet minst 7,5 totalt (och ingen del under 7)