Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- redogöra för sponsringens roll som medel i marknadsföring och som medel för resursanskaffning (1)
- redogöra för centrala teorier och aktuella forskningsfrågor inom sponsringsområdet (2).
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- analysera och presentera vetenskapliga studier inom området (3)
- söka och analysera relevant information om sponsringsrelaterade fenomen (4)
- genomföra effektmätningar av sponsring (5)
- identifiera relevanta problem utifrån sponsringens möjligheter och begränsningar och med hjälp av teorier och modeller analysera dessa problem (6).
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- ta hänsyn till samhälleliga och etiska aspekter i samband med sponsring (7).
Innehåll
Examinationsformer
Delmoment 2 (examinerar mål 2, 4): Skriftlig inlämningsuppgift i grupp och aktivt deltagande vid seminarium, 1 hp.
Delmoment 3 (examinerar mål 5): Skriftlig inlämningsuppgift i grupp och aktivt deltagande vid seminarium, 2 hp.
Delmoment 4 (examinerar mål 1, 4, 6): Inlämning av skriftlig gruppuppgift samt seminarium med muntlig presentation, 2,5 hp.
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Delmoment 1, 2: U, G
För betyget Väl godkänd krävs betyget Väl Godkänd på delmoment 3 och 4.
Förkunskapskrav
- Marknadsföring B, 7,5 hp, grundnivå
- Vetenskap och metod I, 7,5 hp, grundnivå
- Sport Management 1, 7,5 hp, grundnivå
Övrigt
Antal examinationsförsök är begränsat till fem.
Den som antagits till och registrerats på kursen har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till.
Studenterna ska kunna redogöra för sina respektive insatser i gruppuppgifterna.
Eventuella restuppgifter och kompletteringar på seminarieuppgifter måste vara inlämnade senast vid de tidpunkter som anges i studiehandledningen.
Kursen ersätter FÖ2010.
Summary in English
Knowledge and understanding
After completing the course the student shall be able to:
- accout for sponsorship role as a medium for marketing and as a means of resource acquisition (1)
- account for central theories and current research issues in the sponsoring area (2).
Skills and Abilities
After completing the course the student shall be able to:
- analyze and present scientific studies in the field (3)
- search and analyse relevant information on sponsorship-related phenomena (4)
- conduct effect measurements of sponsorship (5)
- identify relevant problems based on sponsorship opportunities and constraints, and with the help of theories and models, analyze these problems (6).
Values and attitudes
After completing the course the student should be able to:
- take into account the social and ethical issues related to sponsorship (7).