Lärandemål
Det övergripande målet med kursen är att studenterna skall utveckla en god förståelse för tjänsteföretagens speciella villkor och konsekvenserna av dessa villkor när det gäller marknadsföring och ledning.
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- Beskriva och förklara grunderna för tjänstedesign och tjänsteutveckling samt redogöra för de mest betydande teorierna inom tjänsteområdet,
- Förklara tjänstemötets betydelse för marknadsföring och ledning samt för kvalitet och utveckling.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- Självständigt kritiskt granska och tillämpa teorier rörande skapandet av tjänsters värde och kvalitet både från kund- och ledningsperspektiv, med fokus på mötet mellan anställda och kunder och hur denna relation kan utvecklas och ledas,
- Formulera, diskutera och analysera teoretiska och praktiska affärsproblem utifrån ett tjänsteperspektiv såväl skriftligt som muntligt.
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- Värdera och bedöma olika modeller för utveckling och marknadsföring av tjänster.
Innehåll
Kursen börjar med diskussion om olika typer av tjänster, deras karaktäristika och betydelse i samhället. Vidare fokuseras modeller och metoder som används för att beskriva och utveckla olika typer av tjänster avseende tjänstedesign och tjänstekvalitet.
Speciell vikt läggs vid olika aspekter av tjänstemarknadsföring som kundinteraktion och kundrelationer samt intern marknadsföring. Även teknikens betydelse för tjänsteutveckling samt internationalisering av tjänster behandlas.
Examinationsformer
Skriftlig individuell rapport, 3 hp
Arbetsformer
En stor del av kursen ges i seminarieform och som grupparbete där aktivt deltagande krävs i de tillhörande uppgifterna.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
För betyget Väl godkänt skall studenten ha betyget Väl godkänt på den skriftliga rapporten samt på minst en av de skriftliga inlämningsuppgifterna.Förkunskapskrav
- 90 hp på grundnivå inklusive kurserna Ekonomistyrning och redovisning 15 hp, Organisation och Marknadsföring 15 hp, Marknadsföring B 7,5 hp samt Vetenskap och metod I 7,5 hp
Övrigt
Maximalt fem tentamenstillfällen.
Ersätter FEC041, FEC061, FÖ2007