Lärandemål
Det övergripande målet är att ge kunskap om metod för och värdering av kvantitativa, kvalitativa och integrativa/-mixad-metods systematiska litteraturstudier.
Efter avslutad kurs ska doktoranden kunna:
Kunskap och förståelse
• visa kunskap om syftet och värdet av att genomföra systematiska översikter
• visa kunskap om metoder vid en systematisk översikt som inkluderar identifiering av vetenskaplig litteratur, valitetsbedömning, syntetisering av data och bedömning av granskningsresultat
• förklara möjligheter, utmaningar och begränsningar för systematiska översikter och hur de kan användas för att informera klinisk praxis, policy och framtida forskning
Färdighet och förmåga
• konstruera och genomföra en pilotsökning av en sökstrategi för en specifik review frågeställning
• identifiera lämpliga databaser för litteratursökningar
• tillämpa systematisk granskningsmetodik för att utveckla ett protokoll för en kvantitativ, kvalitativ eller integrativ (mixad-metod) systematisk översikt
Värderingsförmåga och förhållningssätt
• formulera ett syfte och lämpliga frågor för en systematisk översikt
• presentera och försvara ett eget protokoll för en systematisk översikt
• bedöma och kritisera andra studenters arbete
Innehåll
Examinationsformer
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–G.
För betyget godkänd på kursen krävs Godkänt på alla momenten.Förkunskapskrav
- Behörig att antas till kursen är den som har grundläggande behörighet till forskarutbildning. Doktorand som inte är antagen vid någon av Högskolan Dalarnas forskarutbildningar antas i mån av plats.