Kursplan

Systematisk litteraturöversikt, metasyntes och metaanalys

Kurskod
FHV0002
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Forskarnivå
Institution
Akademin Utbildning, hälsa och samhälle
Ämnestillhörighet
Vårdvetenskap (VÅRDVETS)
Fastställd
Fastställd 2018-03-28.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2018-03-28.
Reviderad
Reviderad 2022-09-28.
Revideringen är giltig fr.o.m. 2022-09-28.

Lärandemål

Det övergripande målet är att ge kunskap om metod för och värdering av kvantitativa, kvalitativa och integrativa/-mixad-metods systematiska litteraturstudier.
Efter avslutad kurs ska doktoranden kunna:

Kunskap och förståelse
• visa kunskap om syftet och värdet av att genomföra systematiska översikter
• visa kunskap om metoder vid en systematisk översikt som inkluderar identifiering av vetenskaplig litteratur, valitetsbedömning, syntetisering av data och bedömning av granskningsresultat
• förklara möjligheter, utmaningar och begränsningar för systematiska översikter och hur de kan användas för att informera klinisk praxis, policy och framtida forskning

Färdighet och förmåga
• konstruera och genomföra en pilotsökning av en sökstrategi för en specifik review frågeställning
• identifiera lämpliga databaser för litteratursökningar
• tillämpa systematisk granskningsmetodik för att utveckla ett protokoll för en kvantitativ, kvalitativ eller integrativ (mixad-metod) systematisk översikt

Värderingsförmåga och förhållningssätt
• formulera ett syfte och lämpliga frågor för en systematisk översikt
• presentera och försvara ett eget protokoll för en systematisk översikt
• bedöma och kritisera andra studenters arbete

Innehåll

Kursen ger en översikt över syntetisering av kunskap och positionering av systematiska litteraturstudier, inklusive vetenskapsfilosofiska perspektiv och användningen av systematiska granskningar för att informera policys och klinisk praxis. Under kursen ska studenter utveckla lämpliga forskningsfrågor för systematisk granskning. De viktigaste metoderna och källorna för att söka publicerat och opublicerat material och lämpliga verktyg för dataextraktion kommer att täckas och principerna för systematisk databassökning introduceras. Studenter kommer att få kunskap om de olika perspektiven på kvalitetsgranskning och ramverk för bedömning av kvantitativa och kvalitativa studier. Kursen omfattar/ger kunskap om analys och syntetisering av kvantitativa (metaanalys) och/eller kvalitativa (metasyntes) data och hur man utvärderar systematiska litteraturstudiers resultat enligt GRADE och CERQual. Vid slutet av kursen förväntas studenten presentera ett systematiskt granskningsprotokoll som är relevant för det egna doktorand-/forskningsprojektet.

Examinationsformer

Examination sker genom skriftliga inlämningsuppgifter och presentationer vid seminarier. Som en del av detta kommer kollegial granskning av andra studerandes arbete att examineras.

Arbetsformer

Arbetsformer inom kursen är inspelade föreläsningar, seminarier, skriftliga inlämningsuppgifter samt muntlig presentation och diskussioner.

Betyg

Som betygsskala används U–G.

För betyget godkänd på kursen krävs Godkänt på alla momenten.

Förkunskapskrav

  • Behörig att antas till kursen är den som har grundläggande behörighet till forskarutbildning. Doktorand som inte är antagen vid någon av Högskolan Dalarnas forskarutbildningar antas i mån av plats.

Övrigt

Kursen är nätbaserad. Undervisningen ges på engelska och muntliga och skriftliga examinationer sker på engelska.