Lärandemål
Kursens övergripande mål är att ge kunskap om teoretiska ramverk, designer, metoder och faktorer som har betydelse för forskning om implementering av evidensbaserad kunskap, arbetssätt och policy.
Efter avslutad kurs ska doktoranden kunna:
Kunskap och förståelse
• beskriva ramverk och teorier som är relevanta för implementeringsforskning.
• beskriva faktorer av betydelse i implementering och implementeringsforskning, såsom egenskaper hos det som ska implementeras, kontexten för och mottagarna av det som ska implementeras samt metoder och strategier för att stödja implementering.
• redogöra för studiedesigner och metoder för att studera olika forskningsfrågor inom implementering.
Färdighet och förmåga
• tillämpa sin kunskap om implementering och implementeringsforskning genom att utforma en forskningsplan med frågeställningar, studiedesign, metod och genomförande och med teoretisk förankring i implementeringsvetenskap
Värderingsförmåga och förhållningssätt
• kritiskt granska, värdera och reflektera kring val av frågeställningar, studiedesign, metod och genomförande i implementeringsstudier.
• värdera och motivera egna val av frågeställningar, studiedesign, metod och genomförande i en implementeringsforskningsplan.
• identifiera och värdera forskningsetiska frågor relaterade till implementeringsforskning.
Innehåll
Kursen tar ett brett grepp om implementeringsforskning och inbegriper implementering av evidensbaserade metoder, arbetssätt och policy inom såväl hälso- och sjukvård som välfärdssektorn. Kursen kommer att belysa olika teoretiska ramverk samt faktorer som har betydelse för implementering av evidensbaserade metoder, arbetssätt och policy. Studenterna får tillämpa sin kunskap genom att formulera forskningsfrågor som är relevanta i förhållande till deras avhandlingsarbete och utforma och presentera en teoretiskt förankrad forskningsplan.
Examinationsformer
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–G.
För betyget godkänd på kursen krävs Godkänt på alla momenten
Förkunskapskrav
- Behörig att antas till kursen är den som har grundläggande behörighet till forskarutbildning. Doktorand som inte är antagen vid någon av Högskolan Dalarnas forskarutbildningar antas i mån av plats.