Kursplan

Vetenskapsteori och forskningsetik

Kurskod
FPA222A
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Forskarnivå
Institution
Akademin Utbildning, hälsa och samhälle
Ämnestillhörighet
Pedagogiskt arbete (PEDAGARB)
Fastställd
Fastställd 2020-05-20.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2020-05-20.

Lärandemål

Kursens övergripande mål är att de forskarstuderande utvecklarfördjupade kunskaper om vetenskapsteori och forskningsetik.

Efter avslutad kurs ska doktoranden kunna:
-  visa övergripande kunskap om vetenskapsteori och vetenskapliga teoriers utveckling
-  redogöra för kunskapsteoretiska och vetenskapsfilosofiska utgångspunkter i relation till det egna kunskaps- och forskningsområdet
-  redogöra för och reflektera över forskningsetiska och forskaretiska regler och riktlinjer i relation till det egna forskningsprojektet
-  identifiera forskningsetiska frågor i olika former av forskningsstudier samt värdera hur dessa frågor hanteras

Innehåll

I kursen behandlas vetenskapsteori för att ge en översiktlig bild av det kunskapsteoretiska fältet, utifrån såväl epistemologiska som ontologiska utgångspunkter. De forskarstuderande relaterar det egna forskningsprojektet till dessa utgångspunkter. I kursen reflekterar deltagarna över frågor om forskarens och vetenskapens roll, ansvar och funktion i samhället. Forskningsetiska frågor behandlas och problematiseras i relation till de forskarstuderandes egna forskningsprojekt.

Examinationsformer

Examination sker muntligt och genom skriftliga inlämningsuppgifter

Arbetsformer

Kursen bedrivs genom föreläsningar och seminarier.

Betyg

Som betygsskala används U–G.

Förkunskapskrav

  • Behörig att antas till kursen är den som har grundläggande behörighet till forskarutbildning. Doktorand som inte är antagen vid någon av Högskolan Dalarnas forskarutbildningar antas i mån av plats.

Summary in English

The overall objective of the course is that doctoral students develop in-depth knowledge of theories of science and research ethics.

On completion of the course doctoral students should be able to:
-  demonstrate general knowledge of theories of science and their development
-  account for the epistemological and philosophical points of departure of their chosen area of research and knowledge development
-  account for and reflect on central rules and guidelines of research ethics in relation to their own research project 
-  identify questions relating research ethics in different types of research studies and assess how these questions are dealt with