Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den forskarstuderande kunna:
• beskriva huvuddragen i praktikutvecklande forskningsansatser samt kunna identifiera likheter och skillnader mellan dem,
• genom fördjupad analys av olika praktikutvecklande forskningsansatser, självständigt och kritiskt diskutera dessa utifrån skilda vetenskapsteoretiska och metodologiska grundantaganden,
• kritiskt och självständigt problematisera de olika forskningsansatserna möjligheter och begränsningar i relation till specifika forskningsfrågor med bäring på undervisning och lärande,
• identifiera problemområden, formulera forskningsfrågor och planera ett tänkt forskningsprojekt inom vald praktikutvecklande ansats samt ge förslag på hur detta kan göras i samverkan med verksamma lärare, och
• identifiera och diskutera etiska dilemman som kan förekomma under planering, genomförande och rapportering av praktikutvecklande forskningsansatser.
Innehåll
Examinationsformer
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet till forskarutbildning eller motsvarande kunskaper
Övrigt
Summary in English
On completion of the course, the students shall be able to
• describe the main features of practice based research approaches and be able to identify similarities and differences between them
• through in-depth analysis of various practice based research approaches, independently and critically discuss these on the basis of different theoretical and methodological assumptions,
• critically and independently problematize the possibilities and limitations of the different methods in relation to specific research issues with a bearing on teaching and learning,
• identify problem areas, formulate research questions and plan a research project within the chosen approach and give suggestions on how this can be done in collaboration with teachers and
• identify and discuss various ethical dilemmas that may occur during planning, implementation and reporting of practice based research approaches.