Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den forskarstuderande kunna:
• visa förtrogenhet med två utvalda huvudtyper av akademiskt vetenskapligt skrivande, doktorsavhandlingen och forskningsartikeln
• visa kunskap om genreanalys med fokus på det akademiska skrivandets organisation och olika kommunikativa funktioner inom pedagogiskt arbete och andra närliggande
forskningsområden
• analysera strukturen hos och retoriska drag i en talad konferenspresentation, samt själv planera och genomföra en egen presentation
• kritiskt utvärdera andras vetenskapliga texter genom att peka på styrkor såväl som svagheter i form av konstruktiv respons
• kommunicera idéer, utveckla argument och diskutera forskningsarbete på ett sätt som visar på kommunikativ kompetens i akademisk engelska i både tal och skrift.
• visa förtrogenhet med två utvalda huvudtyper av akademiskt vetenskapligt skrivande, doktorsavhandlingen och forskningsartikeln
• visa kunskap om genreanalys med fokus på det akademiska skrivandets organisation och olika kommunikativa funktioner inom pedagogiskt arbete och andra närliggande
forskningsområden
• analysera strukturen hos och retoriska drag i en talad konferenspresentation, samt själv planera och genomföra en egen presentation
• kritiskt utvärdera andras vetenskapliga texter genom att peka på styrkor såväl som svagheter i form av konstruktiv respons
• kommunicera idéer, utveckla argument och diskutera forskningsarbete på ett sätt som visar på kommunikativ kompetens i akademisk engelska i både tal och skrift.
Innehåll
I kursen studeras olika former av akademiskt skrivande och tal med utgångspunkt i genreanalys och texters olika strukturer och kommunikativa funktioner. Förutom genrer som doktorsavhandlingen och forskningsartikeln behandlas även muntlig kommunikation och forskningspresentation på engelska. I kursen genomförs olika former av textanalys där språkbruket i olika institutionella pedagogiska praktiker undersöks. Under kursens gång vidareutvecklar de studerande sina färdigheter i att använda digitala verktyg för akademisk skrift och tal på engelska.
Examinationsformer
Kursen examineras genom fortlöpande bedömning av skriftliga och muntliga presentationer, samt förberett och aktivt seminariedeltagande.
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar och obligatoriska seminarier. All undervisning sker på engelska.
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet till forskarutbildning eller motsvarande kunskaper
Övrigt
Undervisning samt muntliga och skriftliga examinationer sker på engelska.