Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
• Analysera forskningsresultat och kommunicera dessa med olika syften och för olika mottagare, på ett ändamålsenligt sätt
• redogöra för och reflektera över hur forskning kan bidra till utveckling av pedagogiska verksamheter i förskola/skola och högre utbildning
• visa kunskap om hur forskning i pedagogiskt arbete kan bidra till samhällets utveckling och andras lärande
• Analysera forskningsresultat och kommunicera dessa med olika syften och för olika mottagare, på ett ändamålsenligt sätt
• redogöra för och reflektera över hur forskning kan bidra till utveckling av pedagogiska verksamheter i förskola/skola och högre utbildning
• visa kunskap om hur forskning i pedagogiskt arbete kan bidra till samhällets utveckling och andras lärande
Innehåll
I kursen ges de studerande möjlighet att analysera, värdera och kommunicera egna och andras forskningsresultat på ett ändamålsenligt sätt. De studerande ges även möjlighet att fördjupa sina kunskaper i och om forskningskommunikation, innefattande kritisk bedömning av forskningsresultat och dess betydelse för utveckling av pedagogisk verksamhet i förskola/skola och lärarutbildning samt samhället i övrigt. De studerande deltar i och granskar en disputationi pedagogiskt arbete eller annat ämne av relevans för forskarutbildningsämnet pedagogiskt arbete.
Examinationsformer
Examination sker genom muntliga och skriftliga presentationer
Arbetsformer
Arbetsformerna är föreläsningar, seminarier samt grupparbete.
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet till forskarutbildning eller motsvarande kunskaper
Övrigt
Kursen ges på svenska. Kursen är campusbaserad.
Summary in English
After completing the course, the student should be able to:
• analyse and communicate research results for different purposes and for different audiences,
• account for and reflect on how research can contribute to the development of educational practices in preschool/school and teacher education,
• demonstrate knowledge of how research in Educational work can contribute to learning and development in society more generally.
• analyse and communicate research results for different purposes and for different audiences,
• account for and reflect on how research can contribute to the development of educational practices in preschool/school and teacher education,
• demonstrate knowledge of how research in Educational work can contribute to learning and development in society more generally.