Lärandemål
Kursen avser att ge en introduktion till och en översikt av grundläggande statistiska begrepp och deras tillämpning i kvantitativ utbildningsvetenskaplig forskning. Det övergripande syftet med kursen är att kursdeltagarna ska utveckla en förståelse för hur grundläggande statistik kan användas i utbildningsvetenskapliga forskningssammanhang, och en förståelse för olika sätt på vilka statistik kan vara värdefullt och användbart i relation till många utbildningsvetenskapliga forskningsfrågor. Kursen har ett tillämpat fokus, och kursdeltagarna förväntas lära sig att genomföra grundläggande statistiska analyser, förstå vad de innebär och kunna tolka och presentera resultat:
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas deltagaren kunna:
• beskriva och förklara följande grundläggande statistiska begrepp och procedurer: mätning, centralmått och spridning, symmetri, bivariata samband mellan variabler och enkel regression;
• beskriva syftet med och principer för beskrivande statistik respektive statistisk inferens;
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas deltagaren kunna:
• hantera statistikprogrammet SPSS avseende organisation och bearbetning av data, kunna presentera data i form av diagram och tabeller;
• genomföra deskriptiva analyser av data och presentera dem i såväl grafer som tabeller
• utföra signifikansprövningar av medelvärdesskillnader och sambandsmått och presentera resultat i korrekt form;
• genomföra och presentera resultat från korrelationsanalys och enkel linjär regressionsanalys;
• dokumentera gjorda bearbetningar av data.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas deltagaren kunna:
• visa insikt i hur valet av statistisk metod hänger samman med datas karaktär och forskningsfrågor;
• analysera och diskutera metodologiska och tekniska begränsningar, förknippade med forskningsstrategier som baseras på statistiska metoder och deras tillämpning.
Innehåll
Examinationsformer
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Förkunskapskrav
- För att antas till kursen skall den sökande vara antagen till forskarutbildning eller ha erhållit doktorsexamen.
Övrigt
Summary in English
• describe and explain the following basic statistical concepts and procedures: measurement, central tendency and dispersion, symmetry, measures of bivariate association between variables, and simple regression;
• describe the purpose and principles of descriptive statistics and inferential statistics, respectively;
• handle the statistical program SPSS in terms of organization and processing of data, beable to present data in the form of charts and tables;
• perform descriptive analyses of data and present them in graphical as well as statistical form;
• perform significance tests of mean differences and measures of association and present results in a statistically correct manner;
• perform and present findings from correlation analysis and simple linear regression;
• document the management and analyses of data in the form of syntax in SPSS;
• demonstrate an insight into how the choice of statistical method is related to type of data and research question;
• analyze and discuss methodological and technical advantages and limitations associated with research strategies that are based on statistical methods and their applications in the educational sciences.