Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- kommunicera på modern standardarabiska (MSA) kring bekanta ämnen
- läsa olika typer av korta och enkla texter på MSA och svara på frågor om dessa på MSA
- med korrekta termer redogöra för delar av den arabiska grammatiken och språkets struktur och kunna tillämpa detta såväl muntligt som skriftligt
- redogöra för vissa aspekter av skillnaderna mellan MSA och de olika arabiska dialekterna och koppla detta till aktuell forskning
- översiktligt redogöra för det arabiska språkets utveckling med utgångspunkt i relevant forskning.
Innehåll
Kursen består av tre moduler. Modulerna Språkfärdighet 1 och Språkfärdighet 2 bygger på varandra. I modulerna introduceras texter med ökande svårighetsgrad och på lektionerna diskuteras texternas struktur och grammatik samt innehåll. Texternas vokabulär används muntligt i rollspel och diskussioner. Skrivuppgifter och hörförståelse finns kopplade till varje text. Den tredje modulen, Introduktion till det arabiska språket, är fristående och innehåller läsning av forskningsartiklar om det arabiska språkets utveckling samt skillnader och likheter mellan modern standardarabiska och olika dialekter.
Examinationsformer
- Hemtentamen
- Onlinetentamen
- Muntlig tentamen
- Aktivt deltagande på seminarier
- Skriftliga inlämningsuppgifter
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
För VG på hela kursen krävs VG på modulerna Språkfärdighet 1 och Språkfärdighet 2.
För att kunna erhålla betyget VG måste de examinerande uppgifterna lämnas in inom föreskriven tid.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Språkfärdighet 1 - 6 hp | U–VG
- Språkfärdighet 2 - 6 hp | U–VG
- Introduktion till det arabiska språket - 3 hp | U–G
Behörighet
- Arabiska I, 15 hp
Övrigt
Kursen överlappar tidigare kurskod AR1021 samt kursen Arabiska för nybörjare II, 15 hp.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.