Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- konversera på modern standardarabiska (MSA) runt välkända/förberedda ämnen av olika slag
- läsa och diskutera kortare litterära texter, dikter och nyhetsartiklar på MSA
- med korrekta termer göra enklare grammatiska analyser på MSA
- med korrekta termer göra enklare litterära analyser
- skriva kortare texter om bekanta ämnen på korrekt MSA
- urskilja utmärkande särdrag i de syriska och egyptiska dialekterna i jämförelse med MSA och med grundläggande språkvetenskapliga termer beskriva detta
- använda arabiska uppslagsverk och lexikon och med stöd av aktuell forskning i korthet redogöra för hur dessa har utvecklats.
Innehåll
Kursen består av tre moduler. Modulen Språkfärdighet 2 bygger på färdigheter från Språkfärdighet 1. I båda modulerna ingår varierade skönlitterära texter, nyhetstexter och reportage samt kortare filmer och sånger. Vid diskussion av de skönlitterära texterna introduceras enklare analytiska begrepp. Kursen behandlar grunderna i arabisk grammatisk analys och detta appliceras på lättare texter. En jämförelse mellan syrisk/egyptisk dialekt och MSA genomförs. Modulen Arabiska lexikon och uppslagsverk är fristående och läses individuellt och behandlar hur arabiska lexikon och uppslagsverk har utvecklats och hur dessa används.
Examinationsformer
- Hemtentamen
- Onlinetentamen
- Muntlig tentamen
- Aktivt deltagande på seminarier
- Skriftliga inlämningsuppgifter
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på modulerna Språkfärdighet 1 och Språkfärdighet 2.
För att kunna erhålla betyget VG måste de examinerande uppgifterna lämnas in inom föreskriven tid.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Språkfärdighet 1 - 6 hp | U–VG
- Språkfärdighet 2 - 6 hp | U–VG
- Arabiska lexikon och uppslagsverk - 3 hp | U–G
Behörighet
- Arabiska II, 15 hp
Övrigt
Kursen överlappar tidigare kurskoder AR1026 och AR1022.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.