Kursplan

Bild för grundlärare, årskurs 4-6

Kurskod
GBP32U
Poäng
30 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för lärarutbildning
Ämnestillhörighet
Bild (BIL)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1GXX
Fastställd
Fastställd 2023-02-10.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2023-02-10.

Mål

Kursen förbereder för bildundervisning i grundskolans tidigare år. Målet är att den studerande efter avslutad kurs har kunskaper om hur elever kan stimuleras att utforska och kritiskt granska olika bildmediers uttrycksmöjligheter. Stor vikt läggs också vid att den studerande utvecklar sin förmåga att analysera och samtala om olika slags bilder.

Delkurser

1.
Bildämnet och visuell kultur, 9 högskolepoäng

Efter godkänd delkurs ska studenten kunna:

  • redogöra för centrala begrepp inom visuell kultur, om hur bilder formar och påverkar människors seende och förståelse av världen
  • skapa och presentera tvådimensionella bilder med olika tekniker och material på en grundläggande nivå
  • didaktiskt överväga hur lärare kan stimulera elevers intresse och förmåga att uttrycka sig visuellt.

2.
Formgivning och visuell gestaltning, 6 högskolepoäng

Efter godkänd delkurs ska studenten kunna:

  • redogöra för centrala begrepp inom formgivning och visuell gestaltning och tillämpa dessa i samtal om form
  • skapa och presentera tredimensionella bilder med olika tekniker och material
  • använda material utifrån kännedom om ekonomiska och miljömässiga konsekvenser
  • tolka styrdokument relaterade till bildämnet i grundskolans tidigare år samt visa kännedom om betygssättning och bedömning i ämnet bild
  • didaktiskt överväga hur lärare kan stimulera elevers intresse och förmåga att uttrycka sig i formgivning.

3.
Fotografi och rörlig bild, 7,5 högskolepoäng

Efter godkänd delkurs ska studenten kunna:

  • reflektera över användningen av fotografi och rörlig bild som visuell kommunikation i barns och ungdomars vardag
  • redogöra för etiska förhållningssätt, lagar, upphovsrätt och arbetsmiljö inom bildområdet
  • framställa bilder och förmedla budskap i fotografi och rörlig bild, samt använda tekniker för bildredigering på en grundläggande nivå
  • visa kännedom om filmpedagogiska arbetssätt
  • analysera barns och ungdomars bildskapande med olika teorier och överväga didaktiska konsekvenser.

4.
Bilders agens och kommunikation, 7,5 högskolepoäng

Efter godkänd delkurs ska studenten kunna:

  • genom analys, tolkning och kritisk granskning av samtida och historiska bilder redogöra för grunderna i bildanalys och bildretorik
  • identifiera maktperspektiv i olika visuella genrer och reflektera över vilka konsekvenser olika maktrelationer kan få
  • visualisera budskap och berättelser i olika material och tekniker
  • reflektera över bilder som didaktiska resurser ur hållbarhetsperspektiv.

Innehåll

Kursen består av fyra delkurser. I samtliga delkurser behandlas lärande inom bildområdet.

Delkurser

1.
Bildämnet och visuell kultur, 9 högskolepoäng

I denna delkurs utforskas tvådimensionellt bildskapande för att undersöka hur olika tekniker och material kan användas i bildundervisningen. I delkursen behandlas också centrala begrepp inom visuell kultur och hur bilder konstrueras och rekonstrueras samt påverkar människors seende och förståelse av världen.

2.
Formgivning och visuell gestaltning, 6 högskolepoäng

I denna delkurs utforskas tredimensionellt bildskapande och för området relevanta ämnesteoretiska termer och begrepp, samt hur dessa tillämpas i samtal om och presentation av form. I delkursen behandlas också hållbarhetsperspektiv och didaktisk reflektion kopplat till bildskapande i skolan. Vidare studeras skolans styrdokument gällande bildämnets mål, innehåll och kunskapskrav i grundskolans tidigare år. Även betygssättning och bedömning i ämnet bild behandlas och problematiseras.

3.
Fotografi och rörlig bild, 7,5 högskolepoäng

I denna delkurs behandlas fotografi och rörlig bild ur ett didaktiskt perspektiv. I egen bildproduktion utforskar den studerande berättandets möjligheter i bild, ljud och text. I detta sammanhang behandlas även etiska förhållningssätt och lagar relevanta för bildområdet. Vidare studeras olika teorier om barns och ungdomars visuella uttrycksformer i relation till bildundervisning och livet utanför skolan.

4.
Bilders agens och kommunikation, 7,5 högskolepoäng

I denna delkurs studeras teoretiska perspektiv som tillämpas i analys, tolkning och kritisk granskning av bilders funktioner, uttryck och innehåll. Analys och granskning omsätts i praktiskt bildarbete i olika material och tekniker. I delkursen behandlas också hur visuella uttryck kommunicerar perspektiv på identitet, hållbarhet och makt. Ur dessa perspektiv undersöks hur bilder som visuell kultur kan användas som didaktisk resurs.

Examinationsformer

  • aktivt deltagande i seminarier och workshops
  • gestaltande redovisningar
  • muntliga presentationer
  • skriftliga inlämningsuppgifter

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–VG.

För att erhålla väl godkänd på hela kursen krävs väl godkänd på tre av de fyra modulerna.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Bildämnet och visuell kultur - 9 hp | U–VG
  • Formgivning och visuell gestaltning - 6 hp | U–VG
  • Fotografi och rörlig bild - 7,5 hp | U–VG
  • Bilders agens och kommunikation - 7,5 hp | U–VG

Behörighet

  • Grundläggande behörighet

Övrigt

Undervisningen är nätbaserad med tre obligatoriska campusträffar omfattande tre dagar vardera.

Den studerande måste ha tillgång till dator med Internetuppkoppling, webbkamera och headset samt digital stillbildskamera. Vidare måste den studerande ha tillgång till förbrukningsmaterial till de laborativa övningar som inte genomförs under campusträffarna.

Två till tre fältuppgifter ingår i kursen.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.