Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- utveckla ett mediekoncept som inbegriper såväl innehåll och form som arbetsformer, där audiovisuell produktion ingår
- redovisa och diskutera de grundläggande tekniska, organisatoriska, juridiska, ekonomiska och etiska frågeställningar som ett nytt mediekoncept innebär
- tillämpa de praktiska rutiner som krävs för att skapa nödvändig dokumentation för ett mediekoncepts genomförande som projekt
- audiovisuellt presentera och marknadsföra idéer om mediekonceptet till tänkta kunder utifrån branschmässiga villkor.
Innehåll
Under kursen utvecklas ett mediekoncept utifrån en idé, på studentens initiativ, fram till ett konceptförslag. Konceptutvecklingsprocessen beskrivs och problematiseras i relation till etablerade professionella yrkesroller. Idéer och koncept presenteras genom s.k. “pitch“ inför en tänkt kund eller samarbetspartner.
Examinationsformer
Modul 1 examineras genom muntliga
presentationer, samt en ‘pitch‘ av ett
konceptförslag.
Modul 2 examineras genom presentationer av audiovisuella prototyper.
Modul 3 examineras genom en
individuell skriftlig inlämningsuppgift.
Modul 4 examineras genom en skriftligt projektplan.
Arbetsformer
Kursens arbetsformer är föreläsningar, obligatoriska seminarier, och ett grupparbete med handledning.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på modul 1, 2 och 3.
Betygsrapportering:
Modul 1: Konceptpresentation och
pitch - 2 hp
Modul 2: Audiovisuell prototyp - 2,5 hp
Modul 3:
Konceptutvecklingsprocessen - 1,5hp
Modul 4: Projektplan - 1,5hp
Förkunskapskrav
- 120 hp inom Bildproduktion
Övrigt
Ersätter BQ2049.