Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- utforma och analysera en transmediastrategi för en reklam- eller informationsfilm
- planera, organisera och genomföra en filmprototyp, reklam- eller informationfilmsproduktion anpassad till en transmediastrategi
- redogöra för filmmediets betydelse i ett transmediasammanhang
- optimera filmdesign för distribution via sociala medier
- använda kamerastabiliseringsutrustning för professionell filmproduktion
- genomföra avancerad greenscreen-inspelning
- utföra avancerad compositing
- hantera avancerad inspelningsutrustning för filmproduktion på professionell nivå.
Innehåll
En filmproduktion i samband med utformandet av en transmediastrategi utgör kärnan i kursen. Produktionen utformas i projektgrupper och anpassas till ett filmkoncept som är en del av en transmediastrategi. Utifrån transmediatastrategiteori analyserar filmens betydelse och funktion.
Examinationsformer
Examination sker genom en individuell skriftlig transmediaanalys och en transmediastrategi för reklam- eller informationfilm samt audiovisuella arbeten, aktivt deltagande vid seminarier, handledningar, workshoppar samt genom muntliga presentationer.
Arbetsformer
Kursens arbetsformer utgörs av filmproduktion i grupp, föreläsningar samt obligatoriska handledningar, workshoppar och seminarier.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på minst 4,5 hp.
Betygsrapportering:
Moment 1: Transmediaanalys - individuell skriftlig uppgift - 2,5 hp
Moment 2: Filmlaboration - individuell gestaltning - 2 hp
Moment 3: Filmproduktion - grupparbete - 3 hp
Förkunskapskrav
- 120 hp inom Bildproduktion