Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för och motivera användningen av grafiska designprinciper och designprinciper för instruktionsfilm och informationsfilm
- tillämpa grunderna i projektplanering och för kollaborativt filmskapande
- hantera grundläggande funktioner i efterbearbetningsverktyg för ljud och rörlig bild
- producera en enkel och ändamålsenlig informationsfilm eller instruktionsfilm, med hänsyn tagen till berättarstruktur och kommunikativa strategier
- analysera och kritiskt granska egna och andras produktioner utifrån syfte, form och relevant teori.
Innehåll
Kursen består av tre moduler. Den första modulen behandlar av designteori för produktion och efterbearbetning av informationsfilm, instruktionsfilm, eller så kallad explainerfilm. I modulen ingår också designanalys. Innehållet i den andra modulen utgörs av idéprocesser och projektplanering i sammanhang där flera kreativa aktörer samarbetar. Den tredje modulen består av tillämpande gestaltningsövningar samt produktionsprocedurer och rutiner. I samband med produktion av en kort film, vars syfte är att förklara eller informera om fenomen och företeelser, fördjupas förståelsen av den korta filmens berättarstrukturer.
Examinationsformer
Examination sker genom
- skriftliga inlämningsuppgifter
- audiovisuella gestaltningsuppgifter
- aktivt deltagande vid obligatoriska seminarier, handledningar, workshoppar och muntliga redovisningar.
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på samtliga moduler
Betygsrapportering:
Modul 1: Designteori för rörlig bild och ljud och designanalys - 2,5 hpModul 2: Konceptförslag och projektplan - 1 hp
Modul 3: Gestaltningsövningar - 4 hp
Förkunskapskrav
- 15 hp inom huvudområdet Bildproduktion