Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- planera och genomföra en kortfilmsproduktion
- omvandla ett manus till färdig film
- självständigt identifiera, formulera och undersöka praktiska rutiner och rollfördelningar inom professionell filmproduktion
- hantera avancerad filminspelningsutrustning för bild och ljud
- redogöra för och reflektera över fotots, ljussättningens och ljudets betydelse som berättarkomponenter inom fiktiv filmproduktion
- redogöra för och reflektera över rummets och scenografins betydelse för en fiktiv films narrativa uttryck
- klippa en fiktiv kortfilm med tonvikt på karaktärsgestaltning, dialog och rytm
- ljudlägga och efterbearbeta en fiktiv kortfilm
- föra etiska resonemang kring filmisk gestaltning.
Innehåll
Kursen behandlar såväl teoretisk som praktisk kunskap om produktion av fiktionsfilm. Under kursen utvecklas förmågan att hantera avancerad filmteknik, anta olika ansvarsroller och arbeta i team i samband med produktion av ett kortfilmsprojekt. Områden som manusnedbrytning, projektplanering, arbetslivsetik och ledarskap är viktiga delar av kursen. I kursen problematiseras även förutsättningarna för skapandet av en verkningsfull filmberättelse utifrån estetiska, tekniska och organisatoriska aspekter.
Examinationsformer
Kursen examineras genom
- Aktivt deltagande i seminarier
- Praktisk redovisning
- Skriftliga inlämningsuppgifter
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
För att erhålla betyget VG på hela kursen krävs VG på modul 2 och 3.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Modul 1. Projekt- och teknikplanering inför filmproduktion - 3 hp | U–G
- Modul 2. Kortfilmsproduktion - 8 hp | U–VG
- Modul 3. Analys av filmproduktionsprocessen - 4 hp | U–VG
Behörighet
- 60 hp inom Bildproduktion, inklusive kurserna Grunderna i filmproduktion, 15 hp och TV-nyheter och flerkameraproduktion, 15 hp
Övrigt
Överlappar GBQ22U
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.