Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för de olika delarna i planeringsprocessen för olika transportslag samt övergripande mål för transportsektorn,
- redogöra för hur trafikplanering bedrivs på olika administrativa nivåer i Sverige inklusive regelverk och riktlinjer,
- redogöra för de olika transportslagen och deras infrastruktursystem och utformningskrav samt förklara hur de samverkar,
- genomföra projekteringar med hjälp av vanliga datorbaserade hjälpmedel för geometrisk och konstruktiv utformning av en vägkonstruktion,
- dimensionera en vägöverbyggnad med hjälp av datorprogram,
- reflektera över och argumentera för sambandet mellan trafikplanering och hållbar utveckling.
Innehåll
Kursen behandlar hur processen ser ut från övergripande planering till vägplan och bygghandling samt metoder för geometrisk och konstruktiv utformning. Vidare behandlas processen för planering av drift- och underhållsåtgärder. Nationella regler, allmänna råd och tekniska beskrivningar gås igenom. Olika metoder och beräkningshjälpmedel för vägkonstruktioner presenteras och används. Viktiga moment är också att beskriva hur konstruktionens utformning och tillstånd inverkar på framkomlighet, säkerhet, komfort och miljö.
Examinationsformer
- Skriftlig övervakad tentamen som kan ske i sal eller online beroende på examinationstillfälle
- Projektuppgift
- Inlämningsuppgift
- Seminarium
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U, 3, 4, 5.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Skriftlig övervakad tentamen som kan ske i sal eller online beroende på examinationstillfälle - 3 hp | U, 3, 4, 5
- Projektuppgift - 3 hp | U–G
- Inlämningsuppgift och seminarium - 1,5 hp | U–G
Behörighet
- Grundläggande behörighet samt Matematik 3c eller Matematik D, Fysik 2, Kemi 1
Övrigt
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.