Kursplan

Elektriska maskiner

Kurskod
GEG3BX
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för information och teknik
Ämnestillhörighet
Energiteknik (MÖY)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1GXX
Fastställd
Fastställd 2024-05-23.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2024-05-23.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • förklara elektromagnetisk energiomvandling och roterande magnetfält som används i elektriska maskiner,
  • beskriva de viktigaste delarna och kontrollprinciperna för ett drivsystem,
  • beskriva, analysera och mäta upp olika elektriska växel- och likströmsmaskiner,
  • ange de vanligaste applikationerna för olika elektriska maskiner och drivsystem,
  • använda tekniska specifikationer för att välja maskin och drivsystem till en applikation,
  • beskriva hur kontrollstrategier i drivsystem kan bidra till reservtjänster för att stödja elnätet.

Innehåll

Kursen behandlar system för elektromagnetisk energiomvandling bestående av elektriska maskiner och drivsystem. Vidare behandlas teoretiska koncept för olika elektriska maskiner och drivsystem såsom induktionsmaskiner, synkronmaskiner, maskiner med permanentmagneter, krafthalvledare, pulsbreddsmodulering samt växel- och likströmskonvertering. Här ingår även hur kontrollstrategier i drivsystem kan bidra till reservtjänster för att stödja elnätet. Med hjälp av laborationer samt simuleringsverktyg görs mätningar och analyser på en elektrisk maskin och drivsystem. I kursen ingår även ett projekt där en kombination av maskin och drivsystem väljs för att passa en applikation.

Examinationsformer

  • projekt
  • individuell skriftlig inlämningsuppgift
  • laborationsrapport

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–G.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Projekt - 3 hp | U–G
  • Individuell inlämningsuppgift - 2 hp | U–G
  • Laboration - 2,5 hp | U–G

Behörighet

  • Elkraftteknik, 7,5 hp

Övrigt

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.