Lärandemål
Kursen syftar till att ge den studerande en introduktion i och förberedelse för sin blivande yrkesroll som engelsklärare inom grundskolans senare år och inom gymnasieskolan. Detta innebär att den studerande tillägnar sig grundläggande ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper.
Delkurser
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- analysera de utmärkande dragen hos olika typer av akademisk text inom ämnet engelska, i synnerhet inom språkvetenskap och litteraturstudier
- redogöra för huvudsakliga skillnader och likheter vad gäller diskursiva och retoriska strategier som kännetecknar olika specialiseringar inom ämnet engelska
- producera ett urval av vanliga muntliga och skriftliga akademiska texter, som följer konventionerna inom akademisk engelska
- kamratgranska andras och redigera egna arbeten i enlighet med konventionerna inom akademisk engelska.
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- läsa, beskriva och diskutera ett urval av litterära verk, genrer och former från den engelskspråkiga världen
- analysera litteratur från den engelskspråkiga världen med hjälp av relevant litterär terminologi
- muntligt och skriftligt argumentera för sina egna tolkningar av de studerade litterära verken
- beskriva och exemplifiera aspekter av kultur, samhälle och ideologi i de studerade litterära verken.
- läsa och diskutera litteraturvetenskaplig och litteraturdidaktisk forskning och även diskutera användningen av litteratur i engelskundervisningen.
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- redogöra för grundläggande språkstrukturer i engelskan genom att använda grammatisk terminologi och jämföra dessa med andra språk, med särskilt fokus på svenska
- tillämpa sina kunskaper om engelskans språkstruktur och dess variation i egen produktion inom olika genrer
- självständigt lösa språkliga problem med hjälp av tillgängliga resurser, såsom digitala verktyg
- granska och förbättra texter med hjälp av sina kunskaper om engelsk språkstruktur inklusive regional och stilistisk variation
- identifiera och förklara de vanligaste problemen vid inlärning av engelska utifrån ett kontrastivt perspektiv
- tillämpa sina kunskaper om grundläggande talproduktion genom att analysera språkljud och betoningsmönster med stöd av fonetisk skrift.
Delkursen syftar till att ge den studerande en introduktion till språkdidaktik. Delkursen ger en teoretisk grund och kompletterar de övriga delkursernas innehåll som förberedelse för den kommande yrkesrollen.
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- diskutera hur de främmande språkens ställning i skola och samhälle utvecklats historiskt och debatteras idag
- redogöra för centrala språkinlärningsteorier och diskutera deras betydelse för språkundervisningen
- redogöra för skolans styrdokument med särskilt fokus på det engelska språkets kurs- och ämnesplaner
- diskutera och reflektera på svenska över språkdidaktiska frågeställningar som rör urval av undervisningsmaterial och arbetssätt i relation till målgrupp och skolans styrdokument.
Syftet med delkursen är att den studerande befäster och fördjupar sina språkdidaktiska kunskaper och färdigheter samt utvecklar förtrogenhet med språkundervisning i grund- och gymnasieskolan. Delkursen ska även leda till ökad medvetenhet om elevers generella och specifika förutsättningar för språklärande. Ytterligare ett mål är att den studerande utvecklar sin förmåga att relatera sina övriga språkstudier till ett yrkesprofessionellt perspektiv som språklärare. Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- med utgångspunkt i elevers kunskapsbehov och individuella förutsättningar för lärande, diskutera innehåll och arbetssätt för undervisningen med hänsyn till målgrupp, skolans styrdokument och relevant forskning
- diskutera och ta ställning till centrala språkinlärningsteorier utifrån relevant och aktuellt forskning samt egna erfarenheter av språkundervisning
- diskutera och redogöra för relevanta bedömningar av elevers muntliga och skriftliga prestationer med utgångspunkt i olika teorier om bedömning och skolans styrdokument
- diskutera kultur i språkundervisning och använda sig av olika källor samt kritiskt ta ställning till olika tolkningar av kulturbegreppet och interkulturell kompetens
- diskutera valda delar av kurslitteraturen.
Innehåll
Kursen består av tre obligatoriska delkurser:
Delkurs 1. Introduktion till akademisk engelska - 6 hp
Delkurs 2. Engelskspråkig litteratur - 9 hp
Delkurs 3. Den moderna engelskans struktur - 9 hp
Den studerande väljer sedan en av de två didaktiska delkurserna:
Delkurs 4. Språkdidaktik A - 6 hp
Delkurs 5. Språkdidaktik B - 6 hp
De studerande som läser engelska som sitt första ämne OCH de studerande som har läst ett annat ämne än språk som första ämne ska läsa delkurs 4, Språkdidaktik A.
De studerande som har läst ett annat språk som första ämne ska läsa delkurs 5, Språkdidaktik B.
Delkurser
Delkursen ger en introduktion i akademisk kommunikation på engelska inom olika akademiska discipliner, med särskilt fokus på språkvetenskap och litteraturstudier. Kursen behandlar vanliga genrer inom akademiskt tal och skrift och lyfter fram typiska drag hos dessa genrer, vad gäller såväl språkliga former som retoriska funktioner.
Delkursen syftar till att, genom studier av en rad skönlitterära verk och kulturellt innehåll från den engelskspråkiga världen samt av litteraturdidaktisk litteratur, öka den studerandes kunskaper om såväl litteraturvetenskap som litteraturens roll i engelskundervisning.
Delkursen består av två moduler.
Modul 1: Grammatik
Grammatikmodulen behandlar grundläggande delar av den engelska grammatiken med kontrastiva tillämpningsövningar som tar sin utgångspunkt i autentiska texter med olika typer av grammatiska problem.
Modul 2: Fonetik
I fonetikmodulen studeras principerna för engelskt uttal samt de viktigaste skillnaderna i uttal mellan engelska och svenska. Engelskt uttal övas genom praktisk tillämpning av fonetisk skrift.
Delkursen utgör en introduktion till språkdidaktik och till de centrala frågor som rör språkundervisningens innehåll och utformning i relation till elevers olika förutsättningar för språkinlärning och skolans styrdokument. De främmande språkens roll och utveckling i svensk skola behandlas i en historisk tillbakablick. Centrala inslag är dels ett grundläggande studium av teorier kring språklärande, dels diskussioner kring språkdidaktiska frågeställningar. Genom att också studera aktuella styrdokument i form av läroplan, kurs- och ämnesplan för det engelska språket, behandlas relationen mellan teorierna och skolämnets innehåll. På så sätt kopplas de övriga delkursernas innehåll till det framtida yrket och den konkreta undervisningssituationen liksom till de krav som ställs på språkläraren i skolan.
Delkursen innebär ett fördjupat studium av språkdidaktiska teorier knutna till olika aspekter av språkinlärning och språkundervisning och en diskussion av dessa teoriers relevans för språkundervisningen. Den studerande jämför olika teorier och modeller om språkinlärning och får inblick i nationell och internationell forskning om flerspråkighet. Genom praktiska övningar uppövas den studerandes vetenskapliga förhållningssätt samt förmåga att självständigt värdera olika teorier. Den studerande fördjupar sig i skolans styrdokument och olika teorier om bedömning och tränar på att använda olika bedömningsmodeller som används inom språkundervisning. Genom praktiska övningar uppövas förmågan att undervisa om kulturella företeelser och att tillämpa teoretiska kunskaper om kulturens roll i språkundervisningen.
Examinationsformer
- Aktivt deltagande i seminarier
- Skriftliga inlämningsuppgifter
- En muntlig presentation
- Aktivt deltagande i seminarier
- Muntliga och skriftliga inlämningsuppgifter
- En avslutande skriftlig tentamen
- Aktivt deltagande i seminarier
- Skriftliga inlämningsuppgifter
- Muntliga presentationer
- En tentamen
- Aktivt deltagande i seminarier
- Skriftliga inlämningsuppgifter
- Muntliga presentationer
Arbetsformer
Kursens arbetsformer är föreläsningar och obligatoriska seminarier. I delkurserna 1-3 sker all undervisning på engelska. Undervisning i delkurs 4 och 5 sker huvudsakligen på svenska.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på 24 hp.
- Introduktion i akademisk engelska - 6 hp
- Engelskspråkig litteratur - 9 hp
- Grammatik - 7,5 hp
- Fonetik - 1,5 hp
- Språkdidaktik A - 6 hp
- Språkdidaktik B - 6 hp
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet samt Engelska 6, Samhällskunskap 1b alt 1a1+1a2
Övrigt
Kursen ersätter EN1103.
Om den nätbaserade kursen läses som första ämne inom ämneslärarprogrammet krävs närvaro i Falun vid terminsstart under max två dagar.
För nätbaserad kurs krävs tillgång till dator, headset, webbkamera och internetuppkoppling.