Mål
- visa god kunskap om såväl modern som samtida engelskspråkig barn- och ungdomslitteratur genom att kritiskt analysera och tolka ett urval texter
- i tal och skrift kommunicera och argumentera för sina egna tolkningar av texterna med hjälp av grundläggande litterära begrepp.
- i tal och skrift redogöra för och diskutera vetenskapliga argument om barndomen och barn- och ungdomslitteraturstudiet.
Innehåll
Kursen innehåller studier av ett urval moderna och samtida barn- och ungdomsverk från den engelskspråkiga världen. Grundläggande litteraturvetenskapliga termer introduceras och appliceras på de litterära texterna. Dessutom studeras ett antal vetenskapliga texter om barndomen och barn- och ungdomslitteratur. Dessa breddar kunskapen om genre, samt ökar förståelsen för hur synen på barn skapas och förändrats och hur denna påverkar diskussionen kring såväl barndomen som barn- och ungdomslitteratur.
All undervisning sker på engelska.
Examinationsformer
- Aktivt deltagande på seminariedeltagande
- Skriftliga förseminarieuppgifter
- Skriftlig uppsats om engelskspråkig barn- eller ungdomslitteratur
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används A–F.
Slutbetyg på kursen sätts efter en samlad bedömning av examinator.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Seminarier, förseminarieupgifter, skriftlig uppsats - 7,5 hp | A–F
Behörighet
- Grundläggande behörighet samt Engelska 6. Dispens beviljas från kravet på svenska för grundläggande behörighet.
Övrigt
Kursen överlappar tidigare kurskoder EN1008 och EN1076.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.