Kursplan

Engelskspråkig litteratur

Kurskod
GEN3C5
Poäng
12 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för språk, litteratur och lärande
Ämnestillhörighet
Engelska (ENA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Engelska1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1N
Fastställd
Fastställd 2024-06-19.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2024-06-19.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för ideologikritiska perspektiv på skönlitteratur och använda dessa i analys av formella och narrativa drag
  • reflektera över den komplexitet som kännetecknar samhälleliga företeelser relaterade till nationell, social och kulturell identitet, samt litteraturens roll i att belysa dessa företeelser
  • analysera litteratur från den engelskspråkiga världen med hjälp av relevant litterär terminologi och argumentera för sina egna tolkningar av litterära verk på ett korrekt, tydligt och sammanhängande sätt, både muntligt och skriftligt.

Innehåll

Kursen består av två moduler.
I modulen Form och funktion introduceras perspektiv på skönlitteratur som fokuserar på litterär form. Formrelaterade aspekter såsom berättartakt och -perspektiv, poetisk struktur, dramaturgiska tekniker och litterära grepp behandlas.
I modulen Litteratur, identitet och kultur introduceras ideologiska perspektiv på skönlitteratur. Modern och samtida prosa, poesi och drama i huvudsak från Storbritannien, Irland, Nordamerika och Oceanien behandlas.

Examinationsformer

  • Aktivt deltagande i seminarier och handledning
  • Uppsatser

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–VG.

För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på båda modulerna.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Form och funktion - 6 hp | U–VG
  • Litteratur, identitet och kultur - 6 hp | U–VG

Behörighet

  • Grundläggande behörighet samt Engelska 6. Undantag för svenska kan ges.

Övrigt

Kursen överlappar tidigare kurskoder GEN2VE och EN1120 samt kursen Engelskspråkig litteratur och kultur, 15 hp.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.