Mål
Kursens övergripande mål är att studenten vidareutvecklar sina kunskaper om det engelska språket och om engelskämnets vetenskapliga grund inom språkvetenskap och litteraturstudier. Här ingår en förståelse för grundläggande typer av variation i det engelska språket och för brittisk och amerikansk idé- och litteraturhistoria från renässansen till postmodernismen. Ett övergripande mål är också att studenten tillämpar språkvetenskaplig och litteraturvetenskaplig teori och metod i egna analyser av texter. Studenten förväntas vidareutveckla sitt vetenskapliga förhållningssätt och kommunikativa förmåga samt utveckla större självständighet i studierna.
Delkurser
Efter godkänd delkurs ska studenten kunna:
- resonera kring bruket av och funktioner hos engelska språket med hänvisning till grundläggande språkvetenskapliga begrepp
- redogöra för det engelska språket som ett formellt system
- förklara grundläggande typer av variation i det engelska språket, genom hänvisning till sociala variabler (som exempelvis ålder och socioekonomisk status) och kontextuella variabler (såsom formalitet och tidspress)
- känna igen och förklara grundläggande analysmetoder från språkvetenskapens kärnområden
- analysera olika typer av engelskspråkiga data och resonera kring skillnader och likheter mellan grundläggande kategorier såsom tal och skrift
- beskriva grunddragen i utvecklingen av det engelska språket inklusive historiska drag och samtida trender, samt språkets plats i det globala språkliga landskapet
- självständigt genomföra en småskalig dataanalys inom ett område av engelsk lingvistik
- visa adekvat språkfärdighet i det engelska språket genom användning av vokabulär och grammatik i de olika kommunikationssätt som används i kursen.
Efter godkänd delkurs ska studenten kunna:
- visa förtrogenhet med den historiska utvecklingen av brittisk och amerikansk litteratur ur ett idéhistoriskt perspektiv
- redogöra för huvuddragen i de litterära och idéhistoriska epokerna inom den anglosaxiska världen från renässansen till postmodernismen genom att koppla representativa litterära verk till samtida idéhistoriska strömningar
- förklara och argumentera kring likheter och skillnader i den historiska utvecklingen av brittisk respektive amerikansk idé- och litteraturhistoria
- kritiskt reflektera, analysera och tolka litterära texter utifrån historiska såväl som egna kontexter med en viss grad av självständighet både muntligt och skriftligt
- muntligt och skriftligt kommunicera sin egen såväl som andras tolkning av historiska tankeströmmar och litterära texter på ett sätt som visar på interkulturell förståelse och etisk medvetenhet
- författa en akademisk uppsats.
Innehåll
Kursen består av två delkurser.
Delkurser
Delkursen innehåller en översikt av engelsk lingvistik. Kursen behandlar olika perspektiv på språk och betydelse och tillhandahåller analytiska verktyg för att utforska underliggande strukturer i olika sammanhang. Teori och metod studeras inom ett urval av centrala områden inom engelsk lingvistik, vilka inbegriper morfologi, syntax, semantik, pragmatik och sociolingvistik. Olika typer av autentiska data på engelska analyseras för att möjliggöra en djupare förståelse av teori och metod, samt för att ge möjligheter att öva sig i tillämpningen av språkvetenskaplig terminologi. Mot slutet av delkursen utför studenterna en självständig analys av ett språkligt fenomen inom ett område av engelsk lingvistik.
Delkursen innehåller ett studium av brittisk och amerikansk litteratur- och idéhistoria från renässansen till postmodernismen. Den historiska utvecklingen studeras genom att idéhistoriska studier varvas med närläsning av ett urval representativa litterära texter. På så vis läggs större vikt på studentens egen förståelse av de litterära texternas betydelse och funktion än på översiktliga kunskaper om historiska skeenden. Speciellt uppmärksammas den samtida synen på och till viss del omvärderingen av historiska anglosaxiska idéströmningar. Genom litteraturstudier belyses aspekter som kolonialism, imperialism, makt, kön, ras och klass. Delkursen innehåller författandet av en akademisk litterär uppsats och kritisk granskning av andras uppsatser.
Examinationsformer
- Aktivt deltagande i seminarier
- Skriftliga inlämningsuppgifter
- Muntliga inlämningsuppgifter
- Skriftlig övervakad onlinetentamen
- Skriftlig ej övervakad onlinetentamen
- Akademisk uppsats
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på 24 hp.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Introduktion till engelsk lingvistik: Lingvistikens kärnområden - 7,5 hp | U–VG
- Introduktion till engelsk lingvistik: Språk och dess sociala aspekter - 4,5 hp | U–VG
- Introduktion till engelsk lingvistik: Projekt inom lingvistik - 3 hp | U–VG
- Brittisk och amerikansk litteratur- och idéhistoria: Litteratur- och idéhistoria från renässans till postmodernism - 10 hp | U–VG
- Brittisk och amerikansk litteratur- och idéhistoria: Uppsats - 5 hp | U–VG
Behörighet
- Engelska I, 22,5 hp
Övrigt
Denna kurs överlappar kurserna Introduktion till engelsk lingvistik, 15 hp och Brittisk och amerikansk litteratur- och idéhistoria, 15 hp.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.