Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för ett urval av representativa teoribildningar, deras nyckelbegrepp, premisser och tillhörande metodologiska ansatser
- redogöra för utvecklingen av olika teoribildningar i deras historiska, disciplinära och sociokulturella sammanhang
- kritisk diskutera skillnaderna i metodologiska ansatser förknippade med olika teoribildningar
- analysera engelskspråkiga litterära texter genom att använda centrala teoretiska begrepp och adekvata metoder på en tydlig och ändamålsenlig akademisk engelska.
Innehåll
Kursen introducerar ett urval av representativa litteraturteorier och tillhörande metodologier för litteraturkritik från 1900-talets början till idag. Kursen behandlar olika teoribildningar, nyckelbegrepp och tillhörande metoder för vetenskaplig analys av litterära texter. Tonvikt ligger på den praktiska metodologiska tillämpningen av dessa litteraturteorier på ett urval av engelskspråkiga litterära texter. Kursen syftar också till att ge studenterna den grund i litteraturteori och metodologi för litteraturkritik som krävs för att skriva ett kandidatexamensarbete i litteratur.
Examinationsformer
- Aktivt deltagande i seminarier
- Skriftliga inlämningsuppgifter
- Självständigt skriven uppsats
- Muntliga redovisningar
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Introduktion till litteraturkritikens teorier och metoder - 7,5 hp | U–VG
Behörighet
- 52,5 hp inom huvudområdet engelska, varav 22,5 hp i Engelska II (G1F nivå)
Övrigt
Denna kurs överlappar kursen Litteratur och teori, 7,5 hp.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.