Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- visa förtrogenhet med modern litterär och kulturell teori och begrepp kopplade till Bildungsromanen samt med relevanta begrepp i forskning om genus, etnicitet och åldrande
- genomföra självständiga analyser och tolkningar av ett urval verk som rör den samtida Bildungsromanen på engelska på grundval av relevanta teorier och begrepp
- kommunicera och argumentera i skrift och tal för sina tolkningar av litterära texter på tydlig och korrekt akademisk engelska
- reflektera kritiskt över och ge konstruktiv kritik på andras arbete.
Innehåll
I kursen studeras den senaste utvecklingen av Bildungsromanen på engelska och hur denna har omdefinierats under 1900-talets senaste decennier och början av 2000-talet. Ett urval verk analyseras utifrån perspektiven kön, etnicitet och åldrande för att fördjupa medvetenheten om hur dessa texter kritiskt utmanar traditionella definitioner av Bildungsromanen. Aspekter av den nuvarande socio-historiska kontexten betonas i analysen, som kvinnornas mer framträdande plats i samhället, transkulturella utbyten och den åldrande befolkningen, vilka är avgörande för individens utveckling och sociala integration.
Examinationsformer
- Aktivt deltagande i seminarier
- Muntliga redovisningar
- Skriftliga inlämningsuppgifter
- Självständigt skriven uppsats
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Den samtida Bildungsromanen på engelska - 7,5 hp | U–VG
Behörighet
- 52,5 hp inom huvudområdet engelska, varav 22,5 hp i Engelska II (G1F nivå)
Övrigt
Kursen överlappar tidigare kurskod EN2038.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.