Kursplan

Den samtida Bildungsromanen på engelska: Kvinnliga, etniska och åldrandeperspektiv

Kurskod
GEN3DJ
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för språk, litteratur och lärande
Ämnestillhörighet
Engelska (ENA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Engelska1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G2F
Fastställd
Fastställd 2025-01-13.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2025-01-13.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • visa förtrogenhet med modern litterär och kulturell teori och begrepp kopplade till Bildungsromanen samt med relevanta begrepp i forskning om genus, etnicitet och åldrande
  • genomföra självständiga analyser och tolkningar av ett urval verk som rör den samtida Bildungsromanen på engelska på grundval av relevanta teorier och begrepp
  • kommunicera och argumentera i skrift och tal för sina tolkningar av litterära texter på tydlig och korrekt akademisk engelska
  • reflektera kritiskt över och ge konstruktiv kritik på andras arbete.

Innehåll

I kursen studeras den senaste utvecklingen av Bildungsromanen på engelska och hur denna har omdefinierats under 1900-talets senaste decennier och början av 2000-talet. Ett urval verk analyseras utifrån perspektiven kön, etnicitet och åldrande för att fördjupa medvetenheten om hur dessa texter kritiskt utmanar traditionella definitioner av Bildungsromanen. Aspekter av den nuvarande socio-historiska kontexten betonas i analysen, som kvinnornas mer framträdande plats i samhället, transkulturella utbyten och den åldrande befolkningen, vilka är avgörande för individens utveckling och sociala integration.

Examinationsformer

  • Aktivt deltagande i seminarier
  • Muntliga redovisningar
  • Skriftliga inlämningsuppgifter
  • Självständigt skriven uppsats

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–VG.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Den samtida Bildungsromanen på engelska - 7,5 hp | U–VG

Behörighet

  • 52,5 hp inom huvudområdet engelska, varav 22,5 hp i Engelska II (G1F nivå)

Övrigt

Kursen överlappar tidigare kurskod EN2038.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.