Mål
- redogöra för grundläggande begrepp, modeller och teoretiska grunder inom innovationsområdet,
- förklara och skilja mellan rollerna uppfinnare, innovatör och entreprenör,
- identifiera och reflektera över de olika rollerna utifrån olika perspektiv med fokus på innovationsprocessen,
- göra bedömningar med hänsyn till hållbara, samhälleliga och etiska aspekter inom innovationsområdet.
Innehåll
Denna kurs behandlar grunderna i innovation, rollerna i inovationsprocessen och dess förutsättningar. I första delen av kursen behandlas teorier och modeller och i efterföljande del ingår reflektioner och diskussioner inom området.
Examinationsformer
- Tentamen
- Skriftlig inlämningsuppgift
- Seminarium
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Tentamen - 4,5 hp | U–VG
- Inlämningsuppgift - 2 hp | U–G
- Seminarium - 1 hp | U–G
Behörighet
- Grundläggande behörighet
Övrigt
Ersätter GEU2KX.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.