Lärandemål
Det övergripande syftet är att utveckla den studerandes förmåga att göra strategiska analyser utifrån företags- och organisationsintressen.
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för innebörden av grundläggande begrepp och teorier inom strategifältet
- tillämpa etablerade och samtida modeller för strategisk analys
- analysera förändringar i företagsstrategi med avseende på samspel mellan och inom externa och interna faktorer
- resonera kring dilemman inom hållbart företagande vid analyser av planerade, tillämpade och framväxande företagsstrategier.
Innehåll
Kursen är en fördjupning i begrepp, modeller och teorier
inom strategisk analys. I kursen hanteras komplexa strategiska
frågor med ett urval av perspektiv däribland den samtida utvecklingen av
hållbara företagsstrategier.
Kursen bygger på en syn på företagsstrategi som en kontinuerlig process där intressen och incitament ständigt balanseras, och som utvecklar förmågan att analysera möjligheter för och motsättningar i kortsiktig och långsiktig lönsamhet i relation till marknadskonkurrens och samhälleliga faktorer.
Kursen bygger på en syn på företagsstrategi som en kontinuerlig process där intressen och incitament ständigt balanseras, och som utvecklar förmågan att analysera möjligheter för och motsättningar i kortsiktig och långsiktig lönsamhet i relation till marknadskonkurrens och samhälleliga faktorer.
Examinationsformer
- Skriftlig tentamen
- Förberett och aktivt deltagande i seminarier
- Skriftliga inlämningsuppgifter
Arbetsformer
Föreläsningar, obligatoriska seminarier och övningar
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Betygsrapportering:
Modul 1: Begrepp och modeller - 2,5 hp (U-G)
Modul 2: Tillämpning - 5 hp (U-VG)
För VG på kursen krävs VG på modul 2
Förkunskapskrav
- 60 hp inom ämnet Företagsekonomi
Övrigt
Ersätter FÖ2003