Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för aktuell och relevant forskning och forskningsfrågor inom företagsekonomi och förklara dess/deras praktiska implikationer
- utveckla en relevant och underbyggd teoretisk referensram för ett valt företagsekonomiskt problemområde
- identifiera och formulera aktuella problemställningar inom valt problemområde samt välja relevanta teorier och modeller för att analysera dessa
- kritiskt granska och genomföra en opposition på ett vetenskapligt arbete
- kritiskt diskutera och reflektera över samhälleliga och etiska aspekter inom det företagsekonomiska området.
Innehåll
Inom kursen väljer studenten delområde organisation, marknadsföring, redovisning eller annat delområde som företagsekonomiämnet erbjuder. Kursen består av två moduler. Den första modulen behandlar aktuell och relevant forskning och aktuella forskningsfrågor inom företagsekonomi och dess praktiska implikationer för organisationer och samhälle. Den andra modulen består av genomförande av en litteraturgenomgång som ligger till grund för formulering av aktuella problemställningar och utvecklandet av en relevant teoretisk referensram.
Examinationsformer
- skriftliga inlämningsuppgifter
- muntliga presentationer
- aktivt deltagande vid seminarium
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
För betyget Väl godkänd krävs VG på modul 2.
Modul 1: Aktuell forskning, 2 hp (U-G)
Modul 2: Teoretisk referensram, 5,5 hp (U-VG)
Förkunskapskrav
- 120 hp på grundnivå varav 60 hp inom huvudområdet företagsekonomi, inklusive en metodkurs, 7,5 hp
Övrigt
Kursen kan ej användas i en examen tillsammans med kurserna Organisation C, Redovisning C eller Marknadsföring C.