Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för och förklara begrepp, modeller och teoretiska resonemang inom olika områden av marknadsföring
- reflektera över och diskutera grundläggande föreställningar gällande marknader och marknadsföring.
Innehåll
Kursen omfattar två moduler: Grundläggande begrepp, modeller och teorier, samt Marknaders förutsättningar och marknadsföringsstrategier.
I den första modulen introduceras marknadsföringens grundläggande begrepp, modeller och teorier. I den andra modulen diskuteras marknaders förutsättningar och olika marknadsföringsstrategier. Denna modul behandlar även fem olika fördjupningsområden inom marknadsföringen och för varje fördjupningsområde behandlas de karaktäristiska särdragen. Följande fördjupningsområden behandlas: Konsumentmarknadsföring, Tjänstemarknadsföring, Industriell marknadsföring, Internationell marknadsföring, samt Marknadsundersökning och marknadsanalys.
Examinationsformer
- Individuell tentamen
- Skriftliga inlämningsuppgifter
- Muntliga presentationer
- Aktivt deltagande vid seminarier
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på den första modulen och G på den andra modulen.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Grundläggande begrepp, modeller och teorier - 2,5 hp | U–VG
- Marknaders förutsättningar och marknadsföringsstrategier - 5 hp | U–G
Behörighet
- Grundläggande behörighet
Övrigt
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.