Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för grundläggande begrepp, modeller och teorier inom marknadsföring generellt och inom turismmarknadsföring i synnerhet
- söka och samla relevant information och kritiskt kunna utvärdera olika informationskällor i samband med analys av marknader och marknadsföringsstrategier
- värdera för- och nackdelar med olika marknadsföringsstrategier generellt och inom turism specifikt
- reflektera kring etiska frågeställningar kopplat till turismmarknadsföring.
Innehåll
Kursen består av två moduler. Den första modulen introducerar marknadsföringens grundläggande begrepp, teorier och modeller, villkor och den strategiska marknadsplaneringsprocessen, tillsammans med varumärkets betydelse och varumärkesstrategier, produktbeslut, prissättning, distribution och marknadskommunikation. Den andra modulen behandlar analys av marknadsföringsstrategier och marknader med fokus på omgivningen och konsumentbeteeende. Särskild tonvikt läggs på marknadsföringens tillämpning inom turism. Destinationsmarknadsföring och varumärkesbyggande introduceras.
Examinationsformer
- Skriftlig tentamen
- Skriftliga inlämningsuppgifter
- Aktivt deltagande på seminarier
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används A–F.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Grundläggande begrepp, teorier och modeller - 5,0 hp | A–F
- Analyser - 2,5 hp | A–F
Behörighet
- Grundläggande behörighet. Undantag för svenska kan ges.
Övrigt
Maximalt fem tentamenstillfällen.
Överlappar FÖ1016 and FÖ1055
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.