Kursplan

Organisation B

Kurskod
GFÖ38U
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för kultur och samhälle
Ämnestillhörighet
Företagsekonomi (FÖA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Företagsekonomi1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1F
Fastställd
Fastställd 2023-12-18.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2024-02-18.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för grundläggande begrepp, modeller och teoretiska grunder inom kunskapsområdet ledarskap
  • redogöra för grundläggande begrepp, modeller och teoretiska grunder inom kunskapsområdet organisationsbeteende och individuell motivation samt individers och gruppers roll i organisationen
  • diskutera effekterna av ledarskap för individen och organisationen samt identifiera och diskutera principiella förutsättningar som möjliggör ledarskapet av grupper och individer i olika branscher
  • identifiera principiella faktorer som hindrar gruppers uthållighet och engagemang i arbetet
  • bedöma samhälleliga och etiska aspekter inom området ledarskap.

Innehåll

Kursen omfattar två moduler, Grundläggande begrepp, modeller och teorier samt Organisationsanalyser. Centralt i den första modulen är motivation och drivkrafter på både individ- och gruppnivå samt hur arbetsgrupper sätts samman och fungerar. Modulen fokuserar även på förutsättningar för ledarskap och skillnader mellan chefskap och ledarskap. Ett bärande element är att lyfta fram och diskutera området ledarskap utifrån olika perspektiv såsom roller, uppgifter och praktiskt utförande. Grundläggande teorier, begrepp och modeller om organisationsbeteende behandlas också. Den andra modulen, Organisationsanalyser, fokuserar på effekter av ledarskap för individen och organisationen samt principiella förutsättningar som möjliggör ledarskapet av grupper och individer.

Examinationsformer

  • Tentamen
  • Skriftliga inlämningsuppgifter
  • Aktivt deltagande vid seminarier

 

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–VG.

För betyget Väl godkänd krävs betyget Väl Godkänd på båda modulerna.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Grundläggande begrepp, modeller och teorier - 4 hp | U–VG
  • Organisationsanalyser - 3,5 hp | U–VG

Behörighet

  • Organisation och Marknadsföring A 15 hp eller Organisation A 7,5 hp och Marknadsföring A 7,5 hp

Övrigt

Den som antagits till och registrerats på kursen har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till.

Studenterna ska kunna redogöra för sina respektive insatser i gruppuppgifterna.

Eventuella restuppgifter och kompletteringar på seminarieuppgifter måste vara inlämnade senast vid den tidpunkt som anges i studiehandledningen. Sker inte detta erhålls betyget Underkänd på delmomentet och måste då göras om, vilket endast kan ske på kommande kurser i mån av plats.

Kan ej ingå i en examen samtidigt som FÖ1007, FÖ1038 och /eller FÖ1042.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.