Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för forskningsprocessens innehåll och grunder som exempelvis källkritik, forskningsetik och forskaretik, argumentationsanalys och vetenskaplig analys
- redogöra för begrepp och teorier inom kunskapsteori, vetenskapsteori och vetenskaplig metod samt visa förmåga att utifrån ett kritiskt perspektiv tillämpa dessa i förhållande till olika vetenskapliga områden och problem
- reflektera över att vetenskapliga problem kan bearbetas och diskuteras utifrån olika perspektiv, metoder och traditioner
- kritiskt förhålla sig till vetenskapliga resultat, samt muntligen och skriftligen kommunicera på ett vetenskapligt sätt.
Innehåll
Kursen är en introduktion till vetenskapligt tänkande och
skrivande. I kursen behandlas och diskuteras vetenskap utifrån ett flertal olika
nivåer, från vetenskapsteori till datainsamling där fokus ligger på vad som utmärker vetenskaplighet
i den vetenskapliga processen. Vetenskapsteoretiska begrepp och teorier, som
exempelvis sanning, hypotes, hermeneutik och falsifikationism diskuteras och
problematiseras såväl som mer grundläggande forskningsetiska aspekter som
plagiering och källriktighet. Dessutom introduceras olika metoder
för empirisk forskning där studenterna ges möjlighet att via övningar tillämpa och kritiskt reflektera kring de olika
metodernas fördelar och nackdelar.
Examinationsformer
Examination sker i form av aktivt deltagande vid seminarier, skriftliga inlämningsuppgifter och ett avslutande skriftligt pm.
Arbetsformer
Undervisning sker i form av föreläsningar och obligatoriska seminarier.
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet