Kursplan

Franska för lärare i gymnasieskolan, 90 hp (1-90 hp). Ingår i Lärarlyftet

Kurskod
GFR2LC
Poäng
90 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för språk, litteratur och lärande
Ämnestillhörighet
Franska (FRA)
Ämnesgrupp
Franska
Utbildningsområde
Humanistiska området, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1GXX
Fastställd
Fastställd 2020-12-23.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2020-12-23.

Lärandemål

Kursens övergripande mål är att den studerande utvecklar goda kunskaper i det franska språket och om franskspråkig kultur och litteratur, samtidigt som den studerande utvecklar både teoretiska kunskaper och metodiska verktyg för att kunna verka i sin yrkesprofession som språklärare. Ett övergripande mål är också att den studerande utvecklar självständighet i studierna, samt förmåga att reflektera över det egna lärandet. Detta innebär att den studerande fördjupar och breddar sina ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper. Den studerande utvecklar även sin förmåga att bemöta nyanlända elever och elever med behov av särskilt stöd, samt sin förmåga att medvetet reflektera kring genusperspektiv och att använda digitala verktyg i språkundervisningen.

Delkurser

1.
Skriftlig språkfärdighet I, 7,5 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • beskriva och tillämpa grammatiska bastermer i olika former av språklig analys
  • tillämpa den franska basgrammatiken korrekt i egen textproduktion såsom att på vårdad franska skriva enklare texter eller sammanfatta en tidningsartikel
  • använda ett basordförråd i franska
  • visa grundläggande medvetenhet om och tillämpa kunskaperna om det franska språkets struktur
  • översätta kortare texter, t. ex. en tidningsartikel från svenska till franska
  • reflektera över grammatikens roll i språkundervisningen.

2.
Språkdidaktik I, 6 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • visa kunskap om de främmande språkens historiska utveckling och nuvarande ställning i skola och samhälle
  • visa grundläggande kunskaper om centrala språkinlärningsteorier och deras betydelse för språkundervisningen
  • visa kunskap om skolans styrdokument med särskilt fokus på de moderna språkens kurs- och ämnesplaner
  • diskutera och reflektera över språkdidaktiska frågeställningar som rör urval av undervisningsmaterial och arbetssätt i relation till målgrupp och skolans styrdokument.

3.
Muntlig språkfärdighet, 5,5 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • beskriva de vanligaste termerna inom elementär fonetik
  • redogöra för de franska språkljudens egenskaper och för franskans prosodi
  • förstå och använda fonetisk transkription (IPA)
  • förstå vårdat franskt talspråk
  • kommunicera muntligt i vardagliga sammanhang med ett godtagbart uttal
  • tillämpa presentationsteknik i muntlig framställning
  • reflektera kring fonetikens betydelse för språkinlärning.

4.
Franskspråkig litteratur I: Från 1900 till idag, 5,5 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande på franska kunna:

  • läsa och tolka ett urval litterära texter
  • analysera skönlitterära texter där grundläggande litterära begrepp tillämpas
  • muntligt och skriftligt redogöra för de viktigaste författarna, genrerna, rörelserna, trenderna och strömningarna inom 1900- och 2000-talens franskspråkiga litteratur
  • visa viss självständighet i studierna samt reflektera över den egna inlärningen
  • reflektera kring användning av litterära texter i språkundervisningen.

5.
Kultur och samhälle I, 5,5 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande på franska kunna:

  • redogöra för begreppet ”la francophonie” och dess betydelse
  • beskriva geografiska aspekter och särdrag i Frankrike och den fransktalande världen
  • förklara och diskutera händelser och aspekter av Frankrikes och den fransktalande världens historia från 1945 och fram till idag
  • redogöra för och diskutera några viktiga aspekter av kultur och politik i dagens franska samhälle och den fransktalande världen
  • använda sig av informationsteknologin som kunskapskälla och resurs för språklärande
  • diskutera vad kultur i språkundervisningen kan innebära.

6.
Skriftlig språkfärdighet II, 7,5 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • identifiera och förklara olika grammatiska strukturer inom det franska språket samt reflektera över vad detta innebär i en undervisningssituation
  • tillämpa sina kunskaper i fransk grammatik i egna texter
  • förstå och sammanfatta en längre text på franska
  • redogöra för grammatiska skillnader mellan franska och svenska samt hur dessa kan förklaras för elever.

7.
Språkdidaktik II, 7,5 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • visa kunskap om elevers syn på och upplevelser av sitt språklärande samt reflektera över hur språkundervisningen bör utformas för att gynna elevers språkutveckling med olika modersmål och kulturell bakgrund med utgångspunkt i teorier och forskning om inlärning av främmande språk
  • visa kunskaper om bedömning av elevers språklärande med utgångspunkt i skolans styrdokument och teorier om bedömning
  • visa kunskap om bakgrunden till skolans styrdokument med fokus på det europeiska samarbetet och den gemensamma referensramen (GERS)
  • diskutera och reflektera över samspelet mellan inre och yttre faktorer som är knutna till eleven, läraren och den konkreta undervisningssituationen och hur dessa kan bemötas genom att välja innehåll och relevanta arbetssätt i språkundervisningen
  • analysera och kritiskt granska undervisningsmaterial för undervisning i franska som främmande språk ur ett språkdidaktiskt perspektiv och i relation till skolans styrdokument
  • visa kunskap om olika former av digitala verktyg och hur de kan användas i språkundervisningen för att utveckla ämnets innehåll och undervisningsformer såväl som elevernas lärande, samt praktiskt tillämpa dessa i sitt eget språklärande
  • visa förmåga att planera, genomföra och utvärdera olika moment i språkundervisningen med utgångspunkt i språkdidaktiska teorier och skolans styrdokument.

8.
Introduktion till lingvistik och akademiskt skrivande, 7,5 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för huvuddragen i lingvistikens historia, särskilt den franska lingvistiken
  • redogöra för grundläggande begrepp inom allmän och fransk lingvistik
  • beskriva några aspekter av lingvistikens teorier, metoder och material
  • på franska författa en kortare akademisk text enligt vedertagna akademiska konventioner
  • visa en god språklig kompetens i franska såväl skriftligt som muntligt
  • förhålla sig kritiskt till relevanta kunskapskällor.

9.
Franskspråkig litteratur II: Fram till 1900, 7,5 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande på franska kunna:

  • diskutera olika genrer och strömningar inom 1600-, 1700- och 1800-talens franska litteraturhistoria
  • förstå, diskutera och analysera ett urval romaner, pjäser och dikter från 1600- till 1800-talet
  • diskutera centrala litterära begrepp och visa förmåga att använda dem i relevanta sammanhang
  • muntligt och skriftligt utföra litteraturvetenskapliga analyser av lyrik, dramatik och prosa, samt reflektera över såväl form som innehåll
  • visa förmåga att självständigt färdigställa ett skriftligt arbete som möter grundläggande litteraturvetenskapliga krav samt reflektera kring skrivprocessen
  • kritiskt använda olika former av kunskapskällor
  • visa självständighet i studierna.

10.
Textanalys - diskurs och korpus, 7,5 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande på franska kunna:

  • redogöra för grundläggande koncept och idéer inom korpuslingvistiken och inom diskursanalys
  • utifrån en diskursanalytisk problemställning, argumentera för valet av korpusmaterial
  • använda relevanta metoder i arbetet med den valda korpusen
  • presentera detta arbete muntligt och skriftligt med ett kritiskt förhållningssätt
  • i form av konstruktiv respons analysera och diskutera andras arbeten.

11.
Franskspråkig litteratur och litteraturanalys, 7,5 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande på franska kunna:

  • analysera, tolka och diskutera ett urval litterära verk från den fransktalande världen
  • diskutera och problematisera den fransktalande världen och olika aspekter av “la Francophonie“
  • analysera och problematisera historiska, kulturella, litterära och lingvistiska aspekter i dessa länder/regioner
  • tillämpa litteraturvetenskapliga metoder
  • visa förmåga att självständigt färdigställa en kortare uppsats som möter grundläggande litteraturvetenskapliga krav samt reflektera kring skrivprocessen.

12.
Uppsats, 15 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande på franska kunna:

  • visa förmåga att självständigt och kritiskt systematisera, problematisera och reflektera över tidigare forskningsresultat utifrån vetenskapsteoretiska såväl som litteraturvetenskapliga, lingvistiska eller didaktiska perspektiv
  • utifrån tidigare forskning formulera en problemställning med tillhörande forskningsfrågor
  • Inom givna tidsramar genomföra en självständig studie med krav på vetenskapliga kriterier, forskningsanknytning, relevant metod och teorianknytning, samt argumentation som vilar på väl genomförda analyser
  • visa förmåga att i skriftlig och muntlig form presentera och argumentera för egna resultat samt förhålla sig till vetenskaplig kritik på ett professionellt och konstruktivt sätt
  • analysera, värdera och diskutera andras vetenskapliga arbeten genom att, i form av tydlig konstruktiv respons, peka på förtjänster såväl som tillkortakommanden.

Innehåll

Kursens delkurser omfattar studier i skriftlig och muntlig språkfärdighet, litteratur, kultur, språkdidaktik, lingvistik och textanalys.

Delkurser

1.
Skriftlig språkfärdighet I, 7,5 högskolepoäng

Delkursen omfattar en systematisk genomgång av grundläggande delar av den franska grammatiken med tillämpningsövningar av olika slag. Språklig analys görs i samband med olika typer av skrivövningar av både styrd och friare karaktär samt översättningar. Delkursen behandlar också hur språklig medvetenhet utvecklas hos elever i olika åldrar.

2.
Språkdidaktik I, 6 högskolepoäng

Delkursen utgör en introduktion till språkdidaktik och till de centrala frågor som rör språkundervisningens innehåll och utformning i relation till elevers olika förutsättningar för språkinlärning och skolans styrdokument. De främmande språkens roll och utveckling i svensk skola behandlas i en historisk tillbakablick. Ett viktigt inslag är ett grundläggande studium av centrala teorier kring språklärande. Genom att också studera aktuella styrdokument i form av läroplan, kurs- och ämnesplan för moderna språk, behandlas relationen mellan teorierna och språkämnets olika moment.

3.
Muntlig språkfärdighet, 5,5 högskolepoäng

Delkursen omfattar en genomgång av den franska fonetikens huvuddrag och praktiska uttalsövningar. I delkursen ingår också varierade övningar i att förstå talad franska och att kommunicera muntligt i olika situationer. Den studerande får planera och genomföra strukturerade muntliga anföranden. Som förberedelse för den kommande lärarprofessionen får den studerande också skriftligt reflektera kring fonetik och uttalsinlärning utifrån ett didaktiskt perspektiv.

4.
Franskspråkig litteratur I: Från 1900 till idag, 5,5 högskolepoäng

Delkursen omfattar ett studium av ett urval litterära verk från den franskspråkiga världen från 1900- och 2000-talen. Litteraturen behandlas ur litterär, språklig och historisk aspekt. Delkursen omfattar också en litteraturhistorisk orientering till den berörda tidsepoken. Litteraturen diskuteras också utifrån dess didaktiska potential i språkundervisningen.

5.
Kultur och samhälle I, 5,5 högskolepoäng

Delkursen omfattar ett studium av Frankrikes och den fransktalande världens geografi, historia och samhällsliv. Vidare behandlas några aspekter på kultur- och samhällsförhållanden i Frankrike och den fransktalande världen. Begreppet ”la francophonie” analyseras och diskuteras.

6.
Skriftlig språkfärdighet II, 7,5 högskolepoäng

Delkursen omfattar ett fördjupat studium av fransk grammatik. Delkursen innehåller varierade skriftliga samt grammatiska övningar, både av styrd och friare karaktär.

7.
Språkdidaktik II, 7,5 högskolepoäng

Delkursen innehåller studier av olika aspekter av språklärande varvid diskussion och reflektion kring de didaktiska frågorna står i centrum. Ett viktigt inslag är elevers språkliga medvetande och hur de uppfattar sin situation som språkinlärare. Detta är utgångspunkt för reflektion och diskussion om medvetenhet vid språkinlärning, kopplingen mellan strategier och språkutveckling och hur dessa kunskaper kan användas i språkundervisningen. Olika aspekter av bedömning och betygsättning i språk utgör ett annat inslag i delkursen. Den gemensamma europeiska referensramen (GERS) behandlas och sätts i relation till svenska skolans ämnesplaner i moderna språk. I delkursen ingår också studier av hur digitala verktyg kan användas i språkundervisningen liksom att granska andra typer av undervisningsmaterial. Delkursens innehåll omfattar olika aspekter av den konkreta undervisningssituationen och dess problematik såsom bemötande av flerspråkiga och mångkulturella elever samt elever med behov av särskilt stöd. Delkursens innehåll kopplas till de övriga studierna i franskämnet och till den framtida yrkesrollen.

8.
Introduktion till lingvistik och akademiskt skrivande, 7,5 högskolepoäng

Delkursen innehåller en introduktion till både allmän och fransk lingvistik. Delkursen innehåller även en introduktion till vetenskapligt skrivande på franska. Den studerande producerar en kortare akademisk text på franska och granskar kritiskt en annan studerandes text.

9.
Franskspråkig litteratur II: Fram till 1900, 7,5 högskolepoäng

Delkursen omfattar studium av fransk litteratur (romaner, pjäser och poesi) från 1600-talet till och med 1800-talet. I delkursen ingår litteraturhistoria och litterär analysteknik. Litteraturen behandlas också i skenet av Frankrikes historiska och sociala utveckling.

10.
Textanalys - diskurs och korpus, 7,5 högskolepoäng

Delkursen utgör en introduktion till empiriska synsätt inom franska språkstudier, i synnerhet de som har utvecklats inom korpuslingvistiken, och till sociokulturella synsätt inom diskursanalysen. Grundläggande diskursanalytiska begrepp såsom talakter, genre och textfunktioner diskuteras och problematiseras utifrån autentiskt textmaterial. Under delkursens gång undersöker den studerande språkdata med hjälp av datorbaserade verktyg. Den studerande erbjuds praktisk erfarenhet av att använda korpusar och mjukvara för analys av språkliga data och för att lösa egna frågeställningar, relaterade till diskursanalys.

11.
Franskspråkig litteratur och litteraturanalys, 7,5 högskolepoäng

I delkursen studeras ett urval skönlitterära verk i relation till fransktalande länders historiska och sociala utveckling. Delkursen innehåller ett studium av den fransktalande världen ur historisk, litterär, kulturell och språklig synvinkel. Delkursen behandlar även litteraturvetenskapliga metoder.

12.
Uppsats, 15 högskolepoäng

I delkursen ska den studerande självständigt genomföra en vetenskaplig uppsats utifrån en begränsad problemställning. Uppsatsen kan ha språkvetenskaplig, litteraturvetenskaplig eller språkdidaktisk inriktning. Den studerande försvarar sin uppsats och genomför en kritisk granskning av en medstuderandes vetenskapliga arbete vid ett ventileringsseminarium.

Examinationsformer

Delkurs
1. Skriftlig språkfärdighet I
Fortlöpande examination genom skriftliga inlämningsuppgifter samt en skriftlig tentamen.
2. Språkdidaktik I
Fortlöpande examination genom aktivt deltagande i seminarier, muntliga presentationer och diskussioner samt skriftliga inlämningsuppgifter.
3. Muntlig språkfärdighet
Fortlöpande examination genom aktivt deltagande i seminarier, skriftliga inlämningsuppgifter och muntliga redovisningar.
4. Franskspråkig litteratur I: från 1900 till idag
Fortlöpande examination genom aktivt deltagande i seminarier, skriftliga inlämningsuppgifter och muntliga redovisningar samt en skriftlig tentamen.
5. Kultur och samhälle I
Fortlöpande examination genom aktivt deltagande i seminarier, skriftliga inlämningsuppgifter och muntliga redovisningar.
6. Skriftlig språkfärdighet II
Fortlöpande examination genom skriftliga inlämningsuppgifter samt genom en skriftlig tentamen och en kortare akademisk text.
7. Språkdidaktik II
Fortlöpande examination genom aktivt deltagande i seminarier, skriftliga inlämningsuppgifter och muntliga redovisningar.
8. Introduktion till lingvistik och akademiskt skrivande
Fortlöpande examination genom aktivt deltagande i seminarier, skriftliga inlämningsuppgifter, en skriftlig tentamen och en kortare akademisk text.
9. Franskspråkig litteratur II: Fram till 1900
Fortlöpande examination genom aktivt deltagande i seminarier, muntliga redovisningar, skriftliga inlämningsuppgifter samt en skriftlig tentamen.
10. Textanalys - diskurs och korpus
Fortlöpande examination genom aktivt deltagande i seminarier, skriftliga inlämningsuppgifter och muntliga redovisningar.
11. Franskspråkig litteratur och litteraturanalys
Fortlöpande examination genom aktivt deltagande i seminarier, skriftliga inlämningsuppgifter samt genom en kortare uppsats.
12. Uppsats
Fortlöpande examination genom aktivt deltagande i seminarier, författande av en vetenskaplig uppsats, försvar av den egna uppsatsen samt opposition på en medstuderandes uppsats.

Arbetsformer

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar samt obligatoriska seminarier där den studerande ska delta aktivt.
Undervisningen sker på svenska i delkurs 1, 2 och 7 och på franska i de övriga delkurserna.

Betyg

Som betygsskala används U–G.

Betygsrapportering:
Delkurs 1. Modul 1: Baskunskaper i allmän och fransk grammatik - 1 hp
Delkurs 1. Modul 2: Skriftlig språkfärdighet I; Grammatik - 4 hp
Delkurs 1. Modul 3: Skriftlig språkfärdighet I; Skriftlig färdighet - 2,5 hp
Delkurs 2. Modul 1: Språkdidaktik I - 6 hp
Delkurs 3. Modul 1: Fonetik - 2,5 hp
Delkurs 3. Modul 2: Muntlig färdighet - 3 hp
Delkurs 4. Modul 1: Franskspråkig litteratur I; Muntlig redovisning - 1,5 hp
Delkurs 4. Modul 2: Franskspråkig litteratur I; Skriftlig redovisning - 4 hp
Delkurs 5. Modul 1: Kultur och samhälle I; Muntlig redovisning - 2 hp
Delkurs 5. Modul 2: Kultur och samhälle I; Skriftlig redovisning - 3,5 hp
Delkurs 6. Modul 1: Skriftlig språkfärdighet II; Grammatik - 4 hp
Delkurs 6. Modul 2: Skriftlig språkfärdighet II; Skriftliga inlämningsuppgifter - 3,5 hp
Delkurs 7. Modul 1: Språkdidaktik II - 7,5 hp
Delkurs 8. Modul 1: Begrepp och teorier inom lingvistik - 3,5 hp
Delkurs 8. Modul 2: Akademiskt skrivande - 4 hp
Delkurs 9. Modul 1: Franskspråkig litteratur II; Muntlig redovisning - 2,5 hp
Delkurs 9. Modul 2: Franskspråkig litteratur II; Skriftlig redovisning - 5 hp
Delkurs 10. Modul 1: Textanalys; Grundläggande koncept och idéer - 4,5 hp
Delkurs 10. Modul 2: Textanalys; Eget arbete - 3 hp
Delkurs 11. Modul 1: Litteraturanalys; Skriftliga inlämningsuppgifter och en kortare uppsats - 5,5 hp
Delkurs 11. Modul 2: Litteraturanalys; Seminarier - 2 hp
Delkurs 12. Modul 1: Uppsats - 15 hp

Förkunskapskrav

  • Lärarexamen

Övrigt

Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i Lärarlyftet.
För att delta i en kurs inom Lärarlyftet ska du ha en behörighetsgivande lärarexamen samt vara anställd som lärare inom skolväsendet förutom i förskolan och fritidshemmet, av staten, en kommun eller enskild huvudman och ha en arbetsgivare som har godkänt ditt deltagande. Du som är anställd av annan som enligt avtal med kommunen utför uppgifter på entreprenad inom skolväsendet kan också gå kurser inom Lärarlyftet.
Kurser med inriktning gymnasiet riktar sig till de som är anställda som lärare och har en behörighetsgivande lärarexamen utan att vara ämnesbehörig.
Den som söker till denna kurs utan godkännande från skolhuvudmannen är inte behörig att delta.
Se Skolverkets webbplats för mer information: https://www.skolverket.se/lararlyftet.

All undervisning är nätbaserad. Seminarier och föreläsningar är schemalagda på bestämda tider och seminarierna förutsätter interaktivt deltagande. Kursen kräver därför tillgång till dator, headset, webbkamera och internetuppkoppling eller motsvarande funktionsenlig teknisk utrustning.