Kursplan

Franska III med didaktisk inriktning för gymnasieskolan

Kurskod
GFR3BS
Poäng
30 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för språk, litteratur och lärande
Ämnestillhörighet
Franska (FRA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1GXX
Fastställd
Fastställd 2024-05-24.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2024-05-24.

Mål

Kursens övergripande mål är att den studerande fördjupar såväl sina kunskaper i franska och sin teoretiska medvetenhet inom franskämnets olika delar som förmågan att kritiskt och självständigt tillvarata, analysera och systematisera forskningsresultat av relevans för den kommande yrkesutövningen som ämneslärare i franska.

Delkurser

1.
Uppsats, 15 högskolepoäng

Efter godkänd delkurs ska den studerande på franska kunna:

  • visa förmåga att självständigt och kritiskt systematisera, problematisera och reflektera över tidigare forskningsresultat utifrån vetenskapsteoretiska såväl som litteraturvetenskapliga, lingvistiska eller didaktiska perspektiv
  • utifrån tidigare forskning formulera en problemställning med tillhörande forskningsfrågor
  • inom givna tidsramar genomföra en självständig vetenskaplig studie med forskningsanknytning, relevant metod och teorianknytning, samt argumentation som vilar på väl genomförda analyser
  • visa ett kritiskt förhållningssätt till valda källor
  • diskutera forskningsetiska avvägningar
  • visa förmåga att i skriftlig och muntlig form presentera och argumentera för egna resultat samt förhålla sig till vetenskaplig kritik på ett professionellt och konstruktivt sätt
  • analysera, värdera och diskutera andras vetenskapliga arbeten genom att, i form av tydlig konstruktiv respons, peka på förtjänster såväl som tillkortakommanden.

2.
Fransk språkhistoria, 7,5 högskolepoäng

Efter godkänd delkurs ska den studerande kunna:

  • diskutera huvuddragen i det franska språkets utveckling ur ett historiskt och kulturellt perspektiv
  • diskutera särdrag och egenskaper i dagens franska
  • särskilja och beskriva olika drag i franska språkets utveckling med utgångspunkt i texter från olika epoker
  • visa en god språklig kompetens i franska såväl skriftligt som muntligt
  • reflektera kring olika genrer och strömningar inom medeltids- och
    renässanslitteratur
  • analysera ett urval romaner, pjäser och dikter från medeltid till slutet på 1600-talet.

3.
Franskspråkig litteratur och litteraturanalys, 7,5 högskolepoäng

Efter godkänd delkurs ska den studerande på franska kunna:

  • analysera, tolka och diskutera ett urval litterära verk från den fransktalande världen
  • diskutera och problematisera begreppet franskspråkig litteratur och olika aspekter av “la Francophonie“
  • analysera och problematisera historiska, kulturella, litterära och lingvistiska aspekter i dessa länder/regioner
  • tillämpa litteraturvetenskapliga metoder
  • visa förmåga att självständigt färdigställa en kortare uppsats som möter grundläggande litteraturvetenskapliga krav samt reflektera kring skrivprocessen.

Innehåll

Kursen innehåller tre delkurser.

Delkurser

1.
Uppsats, 15 högskolepoäng

I delkursen genomför den studerande självständigt en vetenskaplig uppsats utifrån en begränsad problemställning. Uppsatsen kan ha språkvetenskaplig, litteraturvetenskaplig eller språkdidaktisk inriktning. Den studerande försvarar sin uppsats och genomför en kritisk granskning av en medstuderandes vetenskapliga arbete vid ett ventileringsseminarium.

2.
Fransk språkhistoria, 7,5 högskolepoäng

Delkursen innehåller ett studium av texter från medeltiden till dagens franska. Texterna behandlas ur fonetisk, syntaktisk och historisk synvinkel. Huvuddragen av
språkutvecklingen från latin till modern franska studeras liksom det franska språkets
utbredning och ställning i den fransktalande världen.

3.
Franskspråkig litteratur och litteraturanalys, 7,5 högskolepoäng

I delkursen studeras ett urval skönlitterära verk i relation till fransktalande länders historiska och sociala utveckling. Delkursen innehåller ett studium av den fransktalande världen ur historisk, litterär, kulturell och språklig synvinkel. Delkursen behandlar även litteraturvetenskapliga metoder.

Examinationsformer

Delkurs 1

  • Aktivt deltagande i seminarier
  • Genomförande av en vetenskaplig uppsats
  • Försvar av den egna uppsatsen samt opposition på en medstuderandes uppsats

Delkurs 2

  • Aktivt deltagande i seminarier
  • Skriftliga inlämningsuppgifter
  • Muntliga redovisningar
  • Onlinetentamen

Delkurs 3

  • Aktivt deltagande i seminarier
  • Skriftliga inlämningsuppgifter
  • Kortare uppsats

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–VG.

För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på modulen Uppsats samt på modulerna Fransk språkhistoria och Litteraturanalys - Skriftliga inlämningsuppgifter; kortare uppsats.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Uppsats - 15 hp | U–VG
  • Fransk språkhistoria - 7,5 hp | U–VG
  • Litteraturanalys - Skriftliga inlämningsuppgifter; kortare uppsats - 5,5 hp | U–VG
  • Litteraturanalys - Seminarier - 2 hp | U–VG

Behörighet

  • Franska I med didaktisk inriktning, 30 hp och Franska II med didaktisk inriktning, 22,5 hp

Övrigt

Kursen innehåller två till tre fältdagar vid VFU-skola.

Kursen överlappar tidigare kurskod GFR2X6 samt kurserna Franska III med didaktisk inriktning, 30 hp, Franska III: Språkhistoria, 7,5 hp, Franska III: Franskspråkig litteratur och litteraturanalys, 7,5 hp och Franska: Litteraturanalys och den fransktalande världen, 7,5 hp.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.