Kursplan

Franska II: Muntlig franska

Kurskod
GFR3CV
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för språk, litteratur och lärande
Ämnestillhörighet
Franska (FRA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Franska1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1F
Fastställd
Fastställd 2024-11-13.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2024-11-13.

Mål

Efter godkänd kurs ska den studerande på franska kunna:

  • redogöra för och diskutera uttalsvariationer i olika delar av den fransktalande världen
  • enligt akademiska konventioner muntligt och skriftligt analysera och reflektera kring språklig variation med hänsyn till språkliga register och sociolekter
  • uttrycka sig muntligt i olika situationer och anpassa språket till olika sammanhang
  • redogöra för och diskutera strukturen i olika typer av debatter och muntliga anföranden
  • argumentera muntligt enligt retoriska principer.

Innehåll

Kursen innehåller studier av hur uttalet varierar i olika geografiska områden av den fransktalande världen. Den innehåller också studier av språklig variation med avseende på språkliga register och sociolekter samt träning i att uttrycka sig akademiskt, muntligt och skriftligt på franska. Kursen innehåller även studier av olika typer av debatter och muntliga anföranden och övningar i att argumentera muntligt på franska.

Examinationsformer

  • Aktivt deltagande i seminarier
  • Muntliga redovisningar
  • Skriftliga inlämningsuppgifter

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–VG.

För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på alla moduler.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Franskan i världen - 2 hp | U–VG
  • Språklig variation - 3 hp | U–VG
  • Argumentation och retorik - 2,5 hp | U–VG

Behörighet

  • 25 hp inom huvudområdet Franska, inklusive Franska: Skriftlig språkfärdighet I, 7,5 hp och Franska I: Muntlig språkfärdighet, 7,5 hp. Undantag för svenska kan ges.

Övrigt

Kursen överlappar tidigare kurskoder GFR2R3 och GFR2JC.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.